PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky společného vzdělávání - OPBO3S602A
Anglický název: Current issues of inclusion education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (07.03.2023)
Předmět umožňuje otevřít a se studenty reflektovat aktuální problémy společného vzdělávání jako systému, který poskytuje rovné příležitosti pro kvalitní vzdělávání všech. Pozornost je zde zaměřena především na vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných, na proces začleňování, podpory a adaptace žáků s odlišným mateřským jazykem a na specifické problémy související se sexuální orientací a genderovou identitou v procesu vzdělávání. S využitím zahraničních zdrojů, výsledků výzkumů i konkrétních zkušeností poskytují semináře prostor pro diskuzi zaměřenou na vizi školy jako učící se organizace.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (07.03.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 8 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Doporučená literatura (obecná)

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2019). Inkluzivní pedagogika. Distanční studijní.

Ladislav, Z., & Zdeněk, S. (2019). Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Grada Publishing, as.

Štech, S. (2018). Inkluzivní vzdělávání-obtížné zvládání" rozmanitosti" v praxi. Pedagogická orientace, 28(2), 382-398.

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2018). Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Masarykova univerzita.

Lazarová, B., Hloušková, L., Trnková, K., Pol, M., & Lukas, J. (2015). Řízení inkluze ve škole. Masarykova univerzita.

Adamus, P., Zezulková, E., Kaleja, M., & Franiok, P. (2016). Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.

Literatura - přístup do aplikace BOOKPORT pro PedF UK. Všechny uvedené publikace níže je možné číst celé zdarma online přes UK přístup v aplikaci BOOKPORT.

https://www.bookport.cz/prehled/

Jak se přihlásit jako student - návod:

https://www.bookport.cz/navody/prihlaseni

Kliknete na první variantu: Přihlášení pomocí EduID.cz / Shibboleth (Neobdržel/a jsem od vás e-mail).

Doporučená literatura, která je přístupna online pro UK na BOOKPORT. Obecné příklady

Bartoňová, M., Vítková, M., Bočková, B., Bytešníková, I., Hloušková, L., Horáková, R., ... & Zámečníková, D. (2015). Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Masarykova univerzita.

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Masarykova univerzita.

Štech, S. (2021). Výzkum, experti a politici–podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR. Pedagogika, 71(3).

Havel, J., Kratochvílová, J., Kusá, O., Lukas, J., & Najmonová, M. (2016). Inkluzivní vzdělávání v pregraduální přípravě učitelů.

Vítová, J., Wolf, J., Skutil, M., & Maněnová, M. (2022). Inkluzivní vzdělávání na plně organizovaných základních školách. Pedagogika, 72(2).

Viktorin, J. (2018). Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Výzkumný projekt. Masarykova univerzita.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (29.04.2023)

1. Aktuální situace na poli vzdělávací politiky

2. Rovné příležitosti a podmínky ke vzdělávání

3. Vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů

4. Problematika vzdělávání žáků s OMJ

5. Oblast sexuální orientace a genderové identity v procesu vzdělávání

6. Práce se zhraničními zdroji - výzkumná šetření

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Aktivní účast při výuce a účast na cvičeních, vypracování závěrečné práce - problémové úlohy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK