PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Logopedie B - OPBO3S502A
Anglický název: Speach Therapy B
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s jednotlivými kategoriemi narušené komunikační schopnosti. Studenti získají přehled o etiologických faktorech a symptomech, seznámí se s různými klasifikacemi. V rámci seminářů budou pracovat s odbornými prameny současné logopedie, v nichž získají poznatky o komplexním přístupu k osobám s narušenou komunikační schopností v rámci logopedické intervence, budou mít možnost pochopit roli logopeda v týmové mezioborové spolupráci při poskytování komplexní péče, rovněž budou obeznámeni s poradenskými službami poskytovanými rezortem školství, rezortem zdravotnictví, sociálními službami.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednáška 12 hodin

·         přednáška 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 66 hodin

Příprava na zápočet: 68 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Povinná literatura:

BOČKOVÁ, B. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči.  MuniPRESS, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6 (EAN 9788021081376)

BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.

LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. 2.rozšiř. a přeprac. vydání.  Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-643-8

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN  80-247-1110-9.

Doporučená literatura:

KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.

KLENKOVÁ, J. a kol. Terapie v logopedii. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0.

KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. 2. aktual. a rozšiř. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-632-2.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.

ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. EAN 9788026207160.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

další aktuální zdroje budou zadávány v průběhu seminářů

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Obsah:

1.Neurogenní vývojové poruchy jazyka. Specificky narušený vývoj řeči a jazyka, vývojová dysfázie, etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. Edukace dětí a žáků se specificky narušeným vývojem řeči a jazyka.

2. Mutismus –dělení, etiologie, komplexní péče.

3. Afázie – etiologie, klasifikace, komplexní péče o osoby s afázií.

4. Dysartrie – vývojová dysartrie , získaná dysartrie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Problematika dysfagie. Logopedická intervence.

5. Poruchy plynulosti řeči – balbuties, tumultussermonis. Vymezení, etiologie, symptomy, logopedická intervence u koktavosti a breptavosti.

6. Poruchy řeči při vrozených vývojových vadách v orofaciální oblasti a velofaryngální dysfunkci.  Huhňavost, palatolalie. Logopedická intervence.

7. Poruchy hlasu- etiologické faktory, projevy, dělení. Hlasová hygiena.

8. Symptomatické poruchy řeči – etiologie. Symptomatické poruchy řeči u mentálně postižených osob, u tělesně postižených, u smyslových postižení. Specifika logopedické intervence.

9. Základní poznatky z oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Možnosti užití AAK systému u vrozených i získaných narušení komunikační schopnosti.

10. Poradenské služby poskytované dětem s narušenou komunikační schopností a jejich zákonným zástupcům. Poradenství pro dospělé osoby s narušenou komunikační schopností.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

- aktivní účast v seminářích, plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit

- zpracování písemné semestrální práce na zadané téma

- ověřování získaných znalostí formů průběžných testů

- závěrečný písemný test

-  ústní zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK