PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Research methods for pedagogy - OPBO3S410B
Anglický název: Research methods for pedagogy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (22.07.2023)
The aim of the course is to gain a basic overview of the preparation, organization, implementation, evaluation of research on pedagogical phenomena. It deals in detail with quantitative and qualitative methods of research with a focus on its use in special education. It introduces students to various approaches to the development of a professional text, which is the basis for term papers and final papers.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (22.07.2023)
The course has 3 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 90 hours.

Direct instruction:              

- 12 hours of lectures

- 12 hours of tutorials

Preparation:

- self-study of literature 20 hours

- preparation of assignments and preparation for seminars 26 hours

Seminar papers and preparation for credit: 20 hours total

In the case of distance learning we will work in MS Teams, students will receive a link in due course. In addition, the Moodle study support system will be used.

It is necessary to install Office 365 for students , instructions here:
https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Detailed information and a link to sign up for MS Teams will be sent via email.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (20.07.2023)

Povinná literatura:

KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160 s. ISBN 978-80-223-4487-6.

PILARČÍKOVÁ-HÝBLOVÁ, S. Biblioterapia. Liptovský Mikuláš: Vydané vlastným nákladom, 1997. 74 s.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí predškolského a školského veku. In Špeciálnopedagogické poradenstvo, Informačný bulletin XIX. Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2015, s. 25 – 36. ISBN 978-80-89698-14-1.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Využitie vývinovej biblioterapie v inkluzívnom procese na základnej škole. In Expresivita v (art)terapii. Bratislava : Univerzita Komenského, 2016, s. 32 – 40. ISBN 978-80-223-4221-6.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí staršieho školského veku a adolescentov. In EXPRESÍVNE TERAPIE VO VEDÁCH O ČLOVEKU 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky/ Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie uskutočnenej 28. januára 2016 v Bratislave. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 16 – 25. ISBN 978-80-223-4148-6.

Doporučená literatura:

JACKSONOVÁ, M. N. M. Bibliotherapy Revisited Issues In Classroom Management.Mangilao: M-m-mauleg Publishing, 2006. 69 s. ISBN 978-0-9790111-7-7.

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6.

MALECOVÁ, B. Prvky biblioterapie na vyučovaní. In Sociálne vzťahy a problémy na školách. Bratislava : Odborné nakladateľstvo Dr. JosefRaabe Slovensko, 2008. 1- 34 s. ISBN 80-89182-03-8.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

SVOBODA, P. Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc : UP, 2007. 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (22.07.2023)

Content definition:

1. Characteristics of basic types of educational research.

2.      Preparation and organisation of the research investigation.


3.      Information preparation of research, research files.

4.      Characteristics and ways of using methods of pedagogical, psychological and sociological research.

5.      Research instruments in pedagogical research

6.      Linguistic aspects of the processing of professional texts.

7.      Data processing and interpretation.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (22.07.2023)
  • The student works using electronic support in MOODLE. Completion of all assignments is a prerequisite for graduation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK