PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Logopedická intervence u vybraných motorických poruch řečové komunikace - OPBO3S407B
Anglický název: Speech therapy intervention for selected motor disorders of speech communication
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou poskytování logopedické intervence u osob s vybranými motorickými poruchami řečové komunikace. Studenti budou podrobně seznámeni s procesem diagnostiky a terapie poruch artikulace, myofunkčních poruch a poruch hlasu. Důraz bude kladen na propojení teoretických poznatků a praktického nácviku terapeutických postupů v oblasti vyvozování hlásek, myofunkční terapie a hlasové terapie.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 20 hodin

·         seminární práce 10 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 12 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 12 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

V případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)

KITTEL, A. Myofunkční terapie. Praha :Grada, 1999. 112s. ISBN 80-7169-619-3.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha :Beakra, 2013. 295s. ISBN 978-80-9038-631-0.

VYDROVÁ, J. a kol. Hlasová terapie. Havlíčkův Brod :Tobiáš, 2017. 230s. ISBN 978-80-7311-169-4.

Doporučená literatura:

BERNTHAL, J., BANKSON, N., FLIPSEN, P. SpeechSoundDisorders in Children: Articulation and PhonologicalDisorders. Baltimore: BrookesPublishing, 2021. 584s. ISBN 978-168-1255-118.

NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod :Tobiáš, 2011. 64s. ISBN 978-80-731-1118-2.

POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ, M.Přehled české výslovnosti: logopedická a ortoepická cvičení pro dospělé. Praha : Portál, 2007. 925s. ISBN 978-80-7367-169-3.

ŠPAČKOVÁ, A. Trénink techniky řeči: naučte semluvitbarevně. Praha : Grada, 2015. 255s. ISBN 978-80-247-5578-6.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)
  1. Vymezení motorických poruch řečové komunikace.
  2. Klasifikace motorických poruch řečové komunikace.
  3. Poruchy artikulace.
  4. Metodika úpravy artikulace, vyvozování hlásek.
  5. Myofunkční poruchy.
  6. Myofunkční terapie.
  7. Poruchy hlasu.
  8. Hlasová terapie.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Zápočotvý test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK