PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do problematiky osvojování jazyka - OPBO3S406B
Anglický název: Introduction to the issue of language acquisition
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky psycholingvistiky a akvizice jazyka. Studenti si ozřejmí základní pojmy a procesy spojené s osvojováním mluvených a znakových jazyků, a to ve všech jazykových oblastech, které jsou důležité z hlediska sledování vývoje komunikační kompetence a její podpory. Pozornost bude věnována také osvojování jazyků ve vícejazyčných situacích (bilingvismus, čeština jako druhý/cizí jazyk apod.), rozvoji pregramotnosti a gramotnosti.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 20 hodin

·         seminární práce 10 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 12 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 12 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

V případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)

HARČARÍKOVÁ, P. & KLIMOVIČ, M. (2011).Naratíva v detskejreči. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, Katedra komunikačnej a literárnej výchovy, Kabinet výskumudetskejreči a kultúry.

HRONOVÁ, A. & J. MOTEJZÍKOVÁ. (2002). Raná komunikace mezi matkou a dítětem.

KENNEDY, E. et al. (2012).Literacy in early childhood and primaryeducation: (3–8 years). Dublin: NationalCouncilfor Curriculum and Assessment.

MARSCHARK, M., SPENCER, P. (eds.) (2005).Advances in the Sign LanguageDevelopmentofDeaf and Hard-of-HearingChildren. New York: Oxford University Press.

MAYBERRY, R. & SQUIRES, B. (2006). Sign languageacquisition. In Brown, K. (ed.). EncyclopediaofLanguage and Linguistics, 2nd Ed., Oxford: Elsevier, p. 291–296.

MEIER, R. P. (2016). Sign LanguageAcquisition [online]. [cit. 2020-12-14]. Dostupné z: .

PRŮCHA, J. (2011).Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. (2013). Když začínáme mluvit… Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. (2016). Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum.

SMOLÍK, F. & H. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ. (2015). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku.

ŠEBESTA, Karel et al. (2014).Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování. Terminologický slovník. 1. vydání. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

ŠORMOVÁ, K., HUDÁKOVÁ, A. et al. (2019).Čeština jako druhý jazyk. Praha: Karolinum.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

1. Vymezení psycholingvistky a základních pojmů.

2. Metody výzkumu osvojování mluvených a znakových jazyků.

3. Základní teoretické přístupy k osvojování jazyka.

4. Vnitřní a vnější faktory ovlivňující osvojování jazyka.

5. Řeč orientovaná na dítě.

6. Problematika osvojování prostředků jazykových rovin: foneticko-fonologické roviny, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické, pragmatické, osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění).

7. Periodizace osvojování jazyka.

8. Osvojování jazyka a bilingvismu.

9. Čeština jako druhý vs cizí jazyk.

10. Rozvoj pregramotnosti a gramotnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Zápočtový test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK