PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Surdopedie A - OPBO3S403A
Anglický název: Surdopedy A
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Cílem předmětu je rozšířit znalosti nabyté v předmětu Speciální pedagogika člověka se sluchovým postižením. Akcent bude kladen na problematiku kochleárních implantací a následnou rehabilitaci a edukaci v inkluzivním prostředí. Dále na komunikační přístupy a vzdělávání ve školách po sluchově postižené včetně historického diskursu. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými zahraničními studiemi a rovněž se seznámí se školami pro sluchově postižené formou návštěv.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

-         seminární práce 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 24 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Povinná:

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. [1. vyd.]. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1997. ISBN 80-7216-006-0.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.

Doporučená:

DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1.

HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8.

STRNADOVÁ, V.Hádej, co říkám, aneb, odezírání je nejisté umění. 2. dopl. vyd. Praha: Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel, 2001. 186 s. ISBN 80-903035-0-1.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

Obsah:

1. Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací, kochleární implantáty – Nucleus od firmy Cochlear, Med-El, AdvancedBionics.

2. Uvedení do problematiky rehabilitace. Rehabilitace po kochleární implantaci - sluchová výchova, řečová výchova, odezírání. Centra kochleárních implantací.

3. Raná péče, školská poradenská zařízení. Speciálně pedagogická podpora dítěte a jeho rodiny.

4. Edukace dítěte se sluchovým postižením. Mateřské školy, základní školy, střední školy, možnosti studia na vysoké škole. Podpůrná opatření.

5. Komunikační přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, auditivně-orální komunikační přístup, bilingvální přístup, přístup s využitím totální komunikace.

6. Nácvik odezírání, praktická cvičení jednotlivých fází odezírání.

7. Prstová abeceda, základní pravidla pro komunikaci, praktický nácvik komunikace pomocí obouruční prstové abecedy – nácvik vyjádření jmen blízkých osob prstovou abecedou.

8. Pomocné artikulační znaky – vymezení, popis jednotlivých znaků, praktický nácvik.

9. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené v zahraničí.

10. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené u nás.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Podmínkou pro možnost vykonání zkoušky bude zpracování a prezentace zadaných úkolů v rámci seminářů a úspěšné splnění testů zadaných v průběhu semestru (min. úspěšnost 75 %).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK