PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - OPBO3S102A
Anglický název: Introduction to Pedagogy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Cílem předmětu je seznámení studentů s vědním oborem pedagogika - jeho terminologií, propojením s ostatními vědními obory, tvůrčí činností vycházející z pedagogických věd a aktuálními pedagogickými trendy a výzkumnými zjištěními. Studentům bude nastíněno pojetí výchovy a učitelské profese z historického hlediska až po současnost, představen vzdělávací systém ČR, EU a vybraných zemí a fungování různých vzdělávacích institucí v ČR. Z hlediska aktuálních poznatků budou studentům předložena současná výzkumná zjištění v oblasti pedagogických věd. Z praktického hlediska se studenti seznámí s využíváním informací z relevantní odborné literatury a z webových stránek vzdělávacích institucí (jak a kde hledat). Dále bude v obecné rovině studentům vymezen pojem inkluzivní pedagogika.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši 90 hodin.

  • Výuka - 24 hodin přednášky (2/0)
  • Samostudium / příprava 30 hodin
  • Zápočtová práce 36

V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy MS Teams, bude k dispozici Moodle se studijními oporami.

Pro distanční výuku bude sloužit Moodle kurz, https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7565, přístupové heslo bude sděleno/zasláno zapsaným studentům do kurzu. Pro případnou on-line výuku byla zvolena platforma MsTeams, přístup bude dán/zaslán zapsaným studentům do kurzu. Případní online výuka bude probíhat v reálném čase.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Doporučená literatura (obecná)

DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. GradaPublishing as, 2009.

GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.

PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., & Mareš, Jiří. (2008). Pedagogický slovník. Portál: Praha, 2009.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. GradaPublishing as, 2007.

VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido, 2004.

JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.

SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.

KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada Publishing as, 2008.

Literatura - přístup do aplikace BOOKPORT pro PedF UK. Všechny uvedené publikace níže je možné číst celé zdarma online přes UK přístup v aplikaci BOOKPORT.

https://www.bookport.cz/prehled/

Jak se přihlásit jako student - návod:

https://www.bookport.cz/navody/prihlaseni

Kliknete na první variantu: Přihlášení pomocí EduID.cz / Shibboleth (Neobdržel/a jsem od vás e-mail).

Doporučená literatura, která je přístupna online pro UK na BOOKPORT. Obecné příklady

ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Grada, 2011.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing as, 2007.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika-brožovaná: Šesté, aktualizované a doplněné vydání. PORTÁL sro, 1997.

KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada, 2008.

PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, 1999.

JANÍK, Tomáš. Pedagogicalcontentknowledge v kurikulárním a oborově didaktickém výzkumu. JANÍK, T. a kol. Pedagogicalcontentknowledge aneb didaktická znalost obsahu, 2007, 41-52.

KASÍKOVÁ, Hana. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum, 2011.

Matějů, Petr., & Straková, Jana. (2003). Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000.

MATĚJŮ, Petr; STRAKOVÁ, Jana (ed.). (Ne) rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Academia, 2006.

POL, Milan. Škola v proměnách.Orbis scholae, 2007, 156.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (29.04.2023)

Tematické okruhy se zaměřením na speciální pedagogiku

1) Úvod do studia pedagogiky – pedagogika jako věda, její struktura a místo v systému věd 

2) Členění pedagogických disciplín a jejich předmět zkoumání, zdroje pedagogických informací – kde hledat, čerpat, jak je využívat

3) Základy inkluzivního vzdělávání – vymezení pojmu (rozlišení oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky a inkluzivní pedagogiky)

4–5) Pojetí výchovy a vzdělávání v čase – průřez od historie po současnost se zaměřením na ČR

6–7) Kurikulum a kurikulární reforma 

8–9) Pedagogičtí pracovníci, povolání učitele a vychovatele z historického hlediska po současnost 

10–11) Český vzdělávací systém v kontextu EU a ve vybraných zemí, typy vzdělávacích institucí 

12) Strategické dokumenty vzdělávací politiky

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.09.2023)

Úvod do pedagogiky - student atestuje formou písemné práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK