PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Logopedie A - OPBO1S123A
Anglický název: Speach Therapy A
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: 27 / 27 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Prerekvizity : OPBO1S111A, OPBO1S117A
Je prerekvizitou pro: OPBO1S252A, OPBO1S125A, OPBO1S126A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Cílem kurzu je seznámit studenty s psychomotorickým a řečovým vývojem dětí, s vývojem schopností a dovedností v jednotlivých jazykových rovinách, aby získali přehled o vývoji foneticko-fonologické, lexikálně-sémantické, morfologicko-syntaktické i pragmatické roviny, aby se připravili teoreticky a získali praktické zkušenosti a dovednosti v oblasti ovlivňování a stimulování řečového vývoje dětí v raném a předškolním věku. Seznámení s diagnostickými metodami, přístupy a materiály v jednotlivých oblastech vývoje řeči a jazyka. V rámci seminářů budou studenti aktivně zapojeni do nácviku postupů korekce artikulace, možností využití myofunkční terapie. Samostatně se zaměří na zpracování materiálů, které využijí v rámci oborové praxe na logopedických pracovištích.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

-         seminární práce 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 42 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. 

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Povinná literatura:

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN  80-247-1110-9

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: ComputerPress, 2011. ISBN
978-80-251-1829-0.

NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišení hlásek. Nakladatelství Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-118-2

Doporučená literatura:

DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:UK,Pedagogickáfakulta, 2014, ISBN 978-80-7290-770-0.

KLENKOVÁ, J. KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. MC nakladatelství, 2013, 1. dotisk. EAN 8594042250261.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.

KRČMOVÁ, M.Poruchy řeči. In: KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. 2017.  URL: https://www.czechency.org/slovnik/PORUCHY ŘEČI

Krčmová, M. Fonetika a fonologie, 2009  (http://is.muni.cz)

POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ. M. Přehled české výslovnosti. Praha: Portál 2007. 978-80-7367-169-3.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2015. ISBN  978-80-247-4240-3

další odborné zdroje budou studentům doporučovány v průběhu seminářů

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Obsah:

1. Vývoj dětské řeči. Stadia a etapy ve vývoji řeči.

2. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů. Hlásky českého jazyka – tvorba samohlásek a souhlásek.

3. Neurovývojové poruchy, narušený vývoj řeči, klasifikace, současné názory na problematiku neurovývojových poruch.

4. Vývoj foneticko-fonologické roviny. Obtíže ve vývoji artikulace jednotlivých hlásek,myofunkční obtíže, metodika korekce hlásek. Využití myofunkční terapie.

5. Řečová dyspraxie.

6. Vývoj lexikálně-sémantické roviny.

7. Vývoj morfologicko-syntaktické roviny.

8. Rovina pragmatická.

9. Diagnostika vývoje řeči v jednotlivých jazykových rovinách, možnosti využití diagnostických materiálů.

10. Metody, techniky a přístupy využívané při stimulaci a ovlivňování řečového vývoje.Pomůcky a materiály při logopedické intervenci u dětí v raném a předškolním věku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

- aktivní účast v seminářích, plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit

- tvorba materiálů, které bude možné využít v rámci odborných praxí při diagnostice i terapii narušené komunikační schopnosti

- zpracování písemné semestrální práce na zadané téma

- ověřování získaných znalostí formou průběžných testů

- závěrečný písemný test a ústní zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK