PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do speciálně pedagogické diagnostiky - OPBO1S116A
Anglický název: Introduction to Special Educational Diagnostics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Korandová
Prerekvizity : OPBO1S103A
Je prerekvizitou pro: OPBO1S121A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Cílem kurzu je seznámit studenty s diagnostickými metodami a postupy, zásadami a dílčími fázemi diagnostického procesu a specifiky speciálněpedagogické diagnostiky ve vztahu k různým věkovým skupinám. Studenti získají základní přehled o kvalitativních a kvantitativních diagnostických metodách a zásadách jejich využívání ve speciálněpedagogické praxi. Seznámí se také s principy dynamické diagnostiky a možnostmi jejího využití v podpoře jedinců různých věkových skupin.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.02.2022)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Povinná literatura

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2.

SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.

VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.

Doporučená literatura

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.

SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2021)

Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v MS Teams.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Obsahové vymezení:

  1. Diagnostický proces a jeho fáze
  2. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů
  3. Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod
  4. Kvantitativní diagnostické metody  - testy, dotazníky, vývojové škály aj.
  5. Vlastnosti kvantitativních diagnostických nástrojů (validita, reliabilita)
  6. Specifika a vybrané oblasti sppg diagnostiky v raném věku
  7. Specifika a vybrané oblasti sppg diagnostiky v předškolním věku
  8. Specifika a vybrané oblasti sppg diagnostiky ve školním věku
  9. Dynamické diagnostické přístupy – principy a metody
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (09.09.2022)

zkušební administrace vybraných diagnostických nástrojů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK