PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační robotika - OPBI4I051A
Anglický název: Robotics and Process Control in Education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Daniel Tocháček
Vyučující: PhDr. Daniel Tocháček
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBI4I041A
Je prerekvizitou pro: OPBI4I061A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.07.2023)
Posláním předmětu je přiblížit studentům problematiku využití automatizace, robotizace a počítačového řízení procedur v každodenní praxi. Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí robotiky a nastínit jim možnosti implementace konkrétních nástrojů a systémů podporujících výuku robotizace na školách. Během výuky předmětu se předpokládá funkční propojení teoretické roviny s praktickou. Studenti budou seznámeni s klíčovými poznatky z oblastí robotizace, automatizace a řízení procesů v kontextu jejich využití ve sférách vědy, výzkumu, vzdělávání a průmyslu. Současně bude vytvořen dostatečný prostor pro ukázky a nácvik praktických a tvůrčích činností s technologickými prostředky určenými k podpoře realizace robotických aktivit. Výuka předmětu se zaměří rovněž na rozvíjení programátorských technik v grafických vývojových prostředích, jež jsou určena pro programování robotický programovatelných hraček a robotů, a která plnohodnotně disponují standardními programovacími prvky, jako jsou např. cykly, podmínky, práce s řetězci, rozsáhlým matematickým aparátem a silnou podporou grafických prezentací výsledků.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (19.06.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 40 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.07.2023)

BAUM, D. Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002.

BAUM, D. et al. Extreme Mindstorms: an Advanced Guide to Lego Mindstorms. Berkeley : APress, 2000.

ERWIN, B. Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001.

FERRARI, M. et al. Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001.

FERRARI, M. et al. LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003.

SENN, J. A. Information Technology: Principles, Practices, and Opportunities. 3rd Edition. New Delhi, Prentice Hall, 2003.

WILCHER, D. LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003.

VAŇKOVÁ, P. Robotické programovatelné hračky ve výuce. Univerzita Karlova Pedagogická fakulta. 2019.

VAŇKOVÁ, P. Robotické programovatelné hračky ve výuce II. Univerzita Karlova Pedagogická fakulta. 2022.

Další zdroje, materiály a odkazy jsou dostupné v elektronické podpoře kurzu v prostředí Moodle. Dostupné na:

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.07.2023)
  • Základní pojmy a obecné principy kybernetiky, robotechniky a automatizace;
  • Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi;
  • Možnosti a význam využití robotiky ve vzdělávání;
  • Rozvíjení informatického myšlení s využitím a prostřednictvím robotických systémů
  • Možnosti programování robotických systémů (např. MakeCode, Scratch, Java, C#, C++, Python);
  • Seznámení s konkrétními robotickým programovatelnými hračkami a edukační robotikou:
    • Robotické programovatelné hračky jako součást vzdělávání na základní a střední škole (základní charakteristika, popis, vlastnosti)
      • Modelování činností robotických programovatelných hraček v různých programovacích prostředí (např. ozobot, iRobot Root, Micro:bit)
    • LEGO
      • Hardwarová a softwarová podpora LEGO robotiky;
      • Přehled, základní charakteristika a srovnání nejčastěji používaných robotických systémů, sad a dalších HW prostředků určených pro podporu robotiky (např.: Robolab, Mindstorms);
      • Modelování činnosti robotů využitím systému LEGO Mindstorms + doplňkových souprav a senzorů; Stavba, programování a provoz sestavených robotů (od jednoduché práce s robotickými sadami po pokročilé činnosti s možným interdisciplinárním přesahem).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.07.2023)
  • Aktivní práce v seminářích (průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata se zaměřením na robotické systémy), vypracování úkolů daných moodle kurzem 
  • Vypracování a obhájení dvou závěrečných prací (v grafickém a textovém programovacím prostředí)

Pro úspěšné absolvování kurzu je zapotřebí získat min. 75 % úspěšnosti v rámci Moodle kurzu.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.07.2023)

Další studijní opory budou poskytnuty v rámci Moodle kurzu. Přístup do Moodle kurzu bude účastníkům poskytnut na začátku semestru na první hodině.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK