PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interaktivní technologie - OPBI3I054A
Anglický název: Interactive technology
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jakub Lapeš
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBI3I047A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.07.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky využívanými v edukaci, resp. jejich komplexním řešením, parametrů, specifik a funkční implementací do edukačního procesu. Studenti se seznámí s hardwarovými i softwarovými možnostmi technických výukových prostředků. Posláním předmětu je rozvíjet teoretické znalosti a praktické dovednosti při práci s interaktivními zařízeními s přesahem do vzdělávání a možnostmi interaktivních zařízení ve vzdělávání.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (19.06.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (29.08.2023)

RAMBOUSEK, V. Materiální didaktické prostředky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-674-2

Edudemic. The Evolution of Classroom Technology. 2011. Dostupné z URL: .

ROTPORT, M. Didaktická technika. Praha: Vysoká škole ekonomická, 2003. ISBN 80-245-0481-2.

SLAVÍK, M., HUSA, J., MILLER, I. Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání. Praha: ČZU v Praze, 2007. 50s. ISBN 978-80-213-1705-5.

SHARMA, Pete, Barney BARRETT a Francis JONES. 400 ideas for interactive whiteboards: instant activities using technology. Oxford: Macmillan Education, 2011. Macmillan books for teachers. ISBN 978-0-230-41764-9.

BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.

HAUSNER, M. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, c2007, [72] s. ISBN 978-80-903897-0-0.

JENNY GAGE. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. Reprint. London: David fulton publishers, 2006. ISBN 9781843122623.

JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5.

DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: .

International handbook of information technology in primary and secondary education. Dordrecht: Springer, c2008, xlii, 538 s. Springer international handbook of education, vol. 20. ISBN 978-0-387-73314-2.

NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, c2004, ISBN 80-247-9057-2.ROBLYER, M. Educational technology in action: problem-based exercises for technology integration. Upper Saddle River, N.J. Pearson/Merrill Prentice Hall, c2004, x, ISBN 0131173928.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (29.08.2023)

Z hlediska obsahu se předmět orientuje na:

  • promítací technika, prezentační systémy,
  • prostředky pro poskytování zpětné vazby, řídící systémy,
  • interaktivní technika a dotyková zařízení
  • specifických rysy a vlastnosti interaktivní techniky a dotykových zařízení

Didaktika technických výukových prostředků

·       Základní terminologické konstrukty oblasti, prostředky didaktické techniky, technické prostředky v edukaci, technické výukové prostředky

·       Vlastnosti a specifické rysy technických prostředků z hlediska edukace

·       Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků

·       Vzdělávací prostředí

·       Webcasting a educasting

·       Produkční systémy

Interaktivní systémy a technologie

·       Interaktivní tabule/systémy, druhy, možnosti využití

·       Softwarová podpora

·       Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi

·       Tvorba interaktivních prezentací

Mobilní technologie

·       Tablety, telefony

Výukové objekty

·       Použití autorských systémů pro tvorbu výukových objektů

·       Výukové objekty a možnosti jejich tvorby (LO, DLO, LOR)

·       Základní kritéria hodnocení výukových objektů

·       Online LO

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (29.08.2023)
  • plnění úkolů daných Moodle kurzem
  • vytvoření a obhájení závěrečné práce (je stanoven jeden řádný a jeden opravný pokus na obhajobu)
  • test zaměřený na probíranou tématiku z celého semestru (je stanoven jeden řádný a jeden opravný pokus na test)

Celkově bude hodnocení probíhat následujícím způsobem:

  • 70-79 % - hodnocení dobře
  • 80-89 % - hodnocení velmi dobře
  • 90-100 % - hodnocení výborně
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.07.2023)

Další studijní opory jsou poskytnuty v rámci Moodle kurzu, do kterého studenti dostanou přístup na první hodině.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK