PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny hudební výchovy v českých zemích - OPBH4H061B
Anglický název: History of Music Education in Bohemia
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Vyučující: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (10.01.2024)
Předmět seznamuje s historickými a teoretickými aspekty hudební pedagogiky. V praktické rovině pak vede studenty k simulaci didaktických situací se zaměřením na jednu hudební aktivitu v úloze klíčového faktoru pro rozvoj odpovídajících hudebních dovedností a znalostí. A. Dějiny hudební výchovy 1. Mezníky hudební výchovy do 17. století 2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války 3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století 4. Integrativní a polyestetická hudební výchova 5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě B. Historický aspekt hudebních aktivit 1. Popularizace hudby 2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce 3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností 4. Práce s písní 5. Tvořivé aktivity 6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)

Seznámení s teoretickými a praktickými aspekty hudební pedagogiky v jejím vývoji z hlediska učitele hudební výchovy.

Deskriptory -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut

Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin

Seminární práce 10 hodin

Příprava na zápočet 10 hodin

Literatura -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (10.01.2024)

DRÁBEK, Václav. Popularizace hudby. Jinočany : H&H, 1992. 133 s. ISBN 80-85467-84-4.

 

GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v českých zemí a na Slovensku. 2. vyd. Praha : 1990. 282 s. ISBN 807058131X.

 

STUCHLÍKOVÁ Iva; JANÍK, Tomáš. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015. 465 s. Dostupné z: file:///C:/Users/uzivatel/Downloads/oborove-didaktiky_vyvoj_stav_perspektivy.pdf

HERDEN, J. Hudba jako řeč. Praha: Scientia, 2008.

Abdullin, E. B., & Nikolaeva, E. V. (2004). Teoria muzykalnogo obrazovania. Moskva: Academia.

Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf

Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.

Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.

van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007).  A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.

Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.

Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.

Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha : Supraphon, 1973. 237 s.

Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.

Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.

Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.

Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225. 

Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf

 

Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)

A. Dějiny hudební výchovy 1. Mezníky hudební výchovy do 17. století 2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války 3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století 4. Integrativní a polyestetická hudební výchova 5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě B. Historický aspekt hudebních aktivit 1. Popularizace hudby 2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce 3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností 4. Práce s písní 5. Tvořivé aktivity 6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)

Prezentace znalosti rozhodujících momentů v dějinách hudební výchovy v českých zemích a rozprava nad seminární prací koncipovanou pro seznámení žáků ZŠ nebo SŠ s vybranou problematikou z dějin výuky hudby (viz sylabus A).

Praktický výstup založený na jedné hudebněvýchovné aktivitě (viz sylabus B).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK