PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie hlasového projevu v praxi a hygiena hlasu - OPBH4H053B
Anglický název: Theory of Vocal Performance in Practice and Voice Hygiene
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
PaedDr. Alena Tichá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lukáš Filippi
Prerekvizity : OPBH4H011A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (16.10.2020)
Předmět je pojímán jako psychosomatická disciplína. Z tohoto pohledu budou sledovány poznatky z anatomie a fyziologie lidského hlasu (včetně specifik hlasu dětského a vývojové etapy lidského hlasu). Psychosomatický přístup bude prostupovat též okruhy vztahující se k didaktice a metodice zpěvu (dech, fonace, rezonce, artikulce, pěvecké vazby, typy cvičení, hudební frázování) i specifická témata věnující se např. problematice hlasové a duševní hygieny (příčiny hlasové únavy, hlasových poruch, postupy a zásady uplatňované při nápravě chybné hlasové funkce, reedukační hlasová cvičení). The course is designed as a psychosomatic discipline. From this point of view, knowledge from the anatomy and physiology of the human voice (including the specifics of the child's voice and the developmental stage of the human voice) will be monitored. The psychosomatic approach will also permeate areas related to the didactics and methodology of singing (breathing, phonation, resonance, articulation, singing ties, types of exercises, musical phrasing) as well as specific topics dealing with issues of voice and mental hygiene (causes of voice fatigue, voice disorders). , procedures and principles applied in the correction of voice dysfunction, reeducation voice exercises).
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Filippi (13.09.2023)

Seznámit se teoreticky i prakticky se základními principy hlasové funkce. Pochopit psychosomatickou podmíněnost procesu hlasotvorby. Propojenost teoretických poznatků s metodickou prací s hlasem.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Filippi (13.09.2023)

Bar, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění. Praha: Supraphon, 1976.
Frisell, Anthony. The Art of Singing on the Breath Flow. New York City: Elysian Fields Books, 2005.  
Hines, Jeremy. The four voices of man. New York City: Hal Leonard Corporation, 1997. 
Kočí, Přemysl. Základy pěvecké techniky. Praha: Supraphon, 1970. 
Lehmannová, Lilli. Umění zpívat. Praha: Edition Resonus, 2005. 
Mařík, Antonín. Pěvecké metody a falzetový výcvik. PrahaStátní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960. 
Stark, James. Bel Canto: a history of vocal pedagogy. Toronto: University of Toronto Press Incorporated, 1999. 
Vašek, Rudolf. Kultivovaný zpěv, jeho zásady a metodika. Praha: Panton, 1977.


Tichá, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha: NIPOS Praha, 2004. ISBN 80-7068-186
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-976-X.
Tichá, Alena. Vokální činnosti jako prostředek rozvoje hudebnosti a zpěvnosti žáků. Praha: PedF UK, 2007. 112 s. ISBN 978-80-7290-318-4.
Vydrová, J. Rady ke zpívání, aneb Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (14.09.2023)

Hlasová výchova - psychosomatická disciplína

Metodické využití poznatků z anatomie a fyziologie hlasu

Vývojové etapy lidského hlasu

Okruhy vztahující se k didaktice a metodice zpěvu (dech, fonace, rezonce, artikulce, pěvecké vazby, typy cvičení, hudební frázování)

Hlasová a duševní hygiena (příčiny hlasové únavy, hlasových poruch, postupy a zásady uplatňované při nápravě chybné hlasové funkce, reedukační hlasová cvičení)

Metodika práce s dětmi hudebně a pěvecky zaostávajícími

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (14.09.2023)

Zápočet na konci semestru bude udělen po předložení a prezentaci vlastních názorů na úlohu hlasové výchovy v práci učitele HV s uvedením konkrétních ukázek hlasových cvičení, které si posluchač z nabídnutých variant osvojil a vybral pro své ped.působení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK