PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hlasová a nástrojová příprava IV - OPBH4H044A
Anglický název: Vocal and Instrumental Study IV
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Vyučující: MgA. Roman Czepa
doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
Mgr. Kateřina Halbychová
MgA. Michael Havlíček
PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.
Mgr. Johana Rosická
Mgr. Sylvie Sasková
Mgr. Čeněk Svoboda, Ph.D.
Mgr. Zuzana Vojnovič
Mgr. MgA. Iva Volavá
Prerekvizity : OPBH4H031A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (16.10.2020)
Předmět je zaměřen na rozvoj pěveckých a nástrojových dovedností, na rozvoj kreativních schopností na základě nástrojové improvizace, zejména při zpěvu a hře lidových, zlidovělých nebo umělých písní a praktické seznámení s repertoárem na základě studia děl různých stylových období. Důraz je kladen na praktické seznámení s jednotlivými hudebními formami a specifiky interpretace, typickými pro daná hudebněhistorická období. Improvizace se zaměřuje na stylizaci doprovodu lidové písně ve shodě s jejich původem a charakterem. Předmět je koncipován jako čtyřsemestrální (Hlasová a nástrojová příprava I-IV). Předměty na sebe navazují. Výuka, která reflektuje technickou a interpretační vyspělost jednotlivých studentů, probíhá dle individuálního studijního plánu sestaveného na celý akademický rok. Cílem předmětu je odborná hlasová, pěvecká a nástrojová připravenost a vybavenost studenta pro pozdější hudebněvýchovnou praxi. The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (16.10.2020)

KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. 
MARTIENSSENOVÁ-LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.
ROKYTA, J., STOLAŘÍK, J., ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.
TICHÁ A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-916-X.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.

Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.
Janko, L. České houslové školy. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-915-2.
Jůzlová, V. Etudy o klavíru: Interpretace, technika, pedagogika, estetika: [sborník]. Praha: Supraphon, 1987.
Jůzlová, V. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982.
Nedělka, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha: UK, PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-427-3.
Pruner, J. Klavírní quodlibet: soubor článků, klavírní pedagogiky a interpretace. Brno: Lynx, 2003. ISBN 80-902932-7-1.
Šimonková, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986.
Tichá, L. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.

 

K praxi:
Sbírky lidových písní s prokomponovaným doprovodem, např. Jaroslav Krček - České lidové písně, F. Sládek - Náš poklad I, II, J. Masaryk - Národní písně, V. Trojan - České a slovenské lidové písně, J. Jindřich - Chodské písně apod.

 

Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020.  ISBN 9780190920449.
Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786.
Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5.
Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909.
Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5.
Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641.
Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (12.09.2022)

Hlasová příprava

 Průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS: 

  • píseň nebo árie z období baroka nebo klasicismu 
  • umělá píseň z období romantismu 
  • píseň na dětské texty nebo píseň vhodná pro dětské posluchače
  • skladba zkomponovaná po roce 1950 
  • skladba dle vlastního výběru (je možný vlastní instrumentální doprovod - klavír, kytara)

Nástrojová příprava

Zvládnutí části repertoáru určeného pro 2. ročník.

Klavír:

Požadovaným repertoárem jsou:

skladba polyfonní

1 skladba českého autora

2 drobné skladby autorů 19. století

20 písní se stylizovaným doprovodem, předehrou, transpozice

Česká státní hymna

Housle:

1 skladba z období klasicismu

2 skladby období romantismu

2 dvě drobné skladby autorů 20. století

Česká státní hymna

Improvizace (klavír i housle) doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní).

Během semestru student nastuduje 20 písní s doprovodem, předehrou, včetně transpozice do jiných tónin.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (31.01.2023)

Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava. 

Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava. Výuka je realizována ve skupině 2 - 3 studentů.

 

Hlasová příprava:

V návaznosti na požadavky a cíle prvního ročníku je kladen důraz zejména na vyrovnávání hlasového rozsahu a jeho rozšiřování, na schopnost dynamického odstínění hlasu, rozvoj hudební představivosti a stylové a výrazové ztvárnění studovaných skladeb. Pěvecká literatura přihlíží k pěveckým a osobnostním předpokladům studentů a jejich zájmu.

Průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS zahrnuje:

  • píseň nebo árie z období baroka nebo klasicismu 
  • umělá píseň z období romantismu 
  • píseň na dětské texty nebo píseň vhodná pro dětské posluchače
  • skladba zkomponovaná po roce 1950 
  • skladba dle vlastního výběru (je možný vlastní instrumentální doprovod - klavír, kytara)
  • Česká státní hymna

Nástrojová příprava:

V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi.

Student nastuduje:
a) klavír – jednu skladbu polyfonní, dvě drobné skladby autorů 19. století a jednu skladbu českého autora

b) housle – jednu skladbu z období klasicismu, dvě skladby období romantismu, dvě drobné skladby autorů 20. století

Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách.

Improvizace (klavír i housle) doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní).

Během semestru student nastuduje 20 písní s doprovodem, předehrou, včetně transpozice do jiných tónin.

Česká státní hymna

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK