PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe s reflexí - OPBH4H042A
Anglický název: Professional Practice
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (16.02.2023)
Oborová praxe zahrnuje praktické působení posluchačů ve vzdělávacích institucích, při nichž uplatní své teoretické znalosti z daného oboru. Jedná se např. o: 1 a 2. stupeň základní školy, střední školy, základní umělecké školy, hudební gymnázia, volnočasové centra aj. Katedra HV nabízí stabilní síť fakultních a spolupracujících škol (dostupné na webových stránkách Střediska pedagogických praxí: https://pages.pedf.cuni.cz/spp/spoluprace-se-skolami-a-zarizenimi/) Studenti se seznámí s praktickou částí fungování institucí, spolupracují se svým mentorem na místě působení. Jsou schopni (po domluvě s mentorem) realizovat své vlastní výstupy ve výuce. Praxe zahrnuje náslechy studentů (6 hodin) a pedagogickou asistenci studenta (6 hodin). Součástí praxe jsou konzultace připravovaných pedagogických aktivit s mentorem a realizace konkrétních výstupů ve výuce. Praxe je ukončena sebereflexí studenta. Cílem praxe je rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství, především v oblasti pozorování, plánování, realizace výuky a následné reflexe výuky. Oborová praxe zprostředkovává základní informace v oblasti aktuální školské legislativy, propojuje teorii s praxí všech složek vysokoškolské přípravy a uvádí studenta do podmínek reálného školského prostředí. The course includes the practical work of students in educational institutions, in which they apply their theoretical knowledge in the field. These are, for example: 1st and 2nd level of primary school, secondary school, primary art school, music grammar school, leisure centers, etc. The HV department offers a stable network of faculty and cooperating schools (available on the website of the Center for Pedagogical Practice:https://pages.pedf.cuni.cz/spp/spoluprace-se-skolami-a-zarizenimi/). Students get acquainted with the practical part of the functioning of institutions, cooperate with their mentor at the place of operation. They are able (in agreement with the mentor) to implement their own learning outcomes. The internship includes student listening (6 hours) and student pedagogical assistance (6 hours). Part of the practice are consultations of the prepared pedagogical activities with the mentor and the implementation of specific teaching outcomes. The internship ends with the student's self-reflection. The aim of the internship is to develop the professional competencies of teacher students, especially in the field of observation, planning, implementation of teaching and subsequent reflection on teaching. The field practice mediates basic information in the field of current school legislation, connects the theory with the practice of all components of higher education and introduces the student to the conditions of a real school environment.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (02.09.2019)

V rámci oborové praxe by se měl student:

 

seznámit se základními školními dokumenty

(především školní vzdělávací program školy, tematické plány, harmonogram školního roku, vnitřní řád školy, zákonné normy a závazné pedagogické dokumenty, pedagogická dokumentace školy aj.),

 

seznámit s učebnicemi předmětů, které bude student vyučovat,

 

seznámit s prací třídního učitele,

 

seznámit s prací předmětové komise,

 

seznámit s prací výchovného poradce a školského psychologa a školního metodika prevence aj.

 

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (20.10.2020)

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.239 s. ISBN 978-80-7367-755-8.

MAZÁČOVÁ, N. Nástroj komplexního hodnocení a sebehodnocení kvality práce učitele – cesta profesního rozvoje učitelů. In Kohnová, Jana et al. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-625-3.

NELEŠOVSKÁ, Alena - SVOBODOVÁ, Jana. Pedagogická praxe: praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN80-244-0171-1. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.

PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.

STARÝ, K. - LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K. - ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

ŠEĎOVÁ, K. - ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova Univerzita 2016.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

 

 

Evans, J. A practical guide to teaching music in the secondary school. Oxon : Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-48258-5. 

Spruce, G. Teaching Music in Secondary Schools. London : Psychology Press, 2002. 233 pp. ISBN 0-415-26234-8

Gadotti, Moacir. Pedagogy of praxis: a dialectical philosophy of education[online]. Albany: State University of New York Press, ©1996. SUNY series, teacher empowerment and school reform . Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=3406945. [cit. 2020-10-20]

 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (16.02.2023)

Absolvování praxe -

 

předem stanovený počet hodin náslechů a vlastní realizace praxe,

pedagogické portfolio,

účast na povinné vstupní konzultaci, kde vyučující podává veškeré informace k plnění předmětu,

účast na závěrečném semináři pro reflexi praxe,

odevzdání potřebné dokumentace: např. Výkaz absolvovaných  náslechů (potvrzený od hospitujícího pedagoga), sebehodnocení vlastní praxe (vlastní reflexe studenta).

 

Během absolvování kurzu si studenti sami vygenerují certifikát,

který potvrzuje úspěšné splnění podmínek kurzu a poté jej předloží garantovi praxe.

Certifikát může sloužit studentům také jako doklad o absolvování,

pokud tato školení požaduje škola, na které je student na praxi.

 

Odkaz na kurz: https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/proskoleni-pred-praxemi-kurz-v-moodle/proskoleni-pred-praxemi/  (další odkaz pod Učitelské oboryHeslo: BezpecnaPraxeU)

 

Bez předložené dokumentace není možné předmět úspěšně absolvovat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK