PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika hudební výchovy I - OPBH4H041A
Anglický název: Didactics of Music Education I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Je prerekvizitou pro: OPBH4H051B, OPBH4H051A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)
Hudební pedagogika jako hraniční vědní disciplína, její vnitřní členění, vztah hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Systém hudebního školství a jeho stručný historický vývoj. Osobnosti české hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Pozice Hv ve všeobecném vzdělávání. Koncepce škol s RVHV. RVP, ŠVP, učebnice a metodické materiály. Činnostní pojetí hudební výchovy. Zahraniční hudebně výchovné systémy. Integrativní hudební pedagogika. Dětská hudební tvořivost. Orientační osvojování základních metodických postupů s výhledem na využití v pedagogické praxi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)

Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými základy v oblasti výchovy jedince hudebním uměním, zorientovat je v zákonitostech hudebně výchovného procesu, v systému současného hudebního a všeobecného školství a ve snahách o jeho modernizaci. Prakticky se seznámit se základním kurikulem, s učebnicemi HV, s činnostním pojetím HV a základními principy nejznámějších zahraničních hudebně výchovných systémů.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)

3 kredity, tj. 90 hodin studentovy práce

12 hod. přednáška, 12 hod. semináře, 22 hod. samostudium, 20 hod. příprava na znalostní test, 8 hod. vypracování seminárních prací, 6 hod. příprava na semináře, 10 hod. absolvování vybraného workshopu činnostní HV a vypracování reflexe

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

FUKAČ, J., TESAŘ, S. a VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, Filozofická fakulta, 2000. ISBN 80-210-2458-5.

GERBRACHT. Orff-Schulwerk Rediscovered: Music and teaching models. Mainz: Schott Musik, 2018, 132 stran + 1 DVD. ISBN 978-3-7957-1515-1.

GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v českých zemí a na Slovensku. 2. dopl. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1990. 282 s. ISBN 807058131X.

HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. ISBN 80-7331-018-X.

HOLAS, Milan. Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 1995. ISBN 80-85883-08-2.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a

mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.

EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969, Partitura.

HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola. (2. vyd.). Praha: Supraphon, 1982, 2 sv.

JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s. : obr. ISBN 80-903115-7-1.

MEAD, Virginia Hoge. Dalcroze eurythmics in today's music classroom. New York: Schott Music, 1994, 222 s. noty. ISBN 0-930448-51-0. KOTZIAN, Rainer a Lindsay CHALMERS-

PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj.  Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha: Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.

POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. 158 s.ISBN 80-7290-229-6.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3. 

SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2: na druhém stupni základní školy. 2. uprav. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s.

TISZAI, Luca. Kodály Approach in the Crossroad of Education and Therapy. Voices: a world forum for music therapy [online]. GAMUT - Grieg Academy Music Therapy Research Centre (NORCE & University of Bergen), 2015, 15(2) [cit. 2023-01-29]. ISSN 1504-1611. Dostupné z: doi:10.15845/voices.v15i2.804

VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2.

VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2.

VÁŇOVÁ. H.., TICHÁ, A., HERDEN. J. Environmentální výchova ve výuce hudební výchovy v základním vzdělávání. UK – Pedagogická fakulta, 2007. 22 stran + CD.

VÁŇOVÁ, H., TICHÁ, A., HERDEN. J. Environmentální výchova ve výuce hudební výchovy na gymnáziích. UK – Pedagogická fakulta, 2007. 23 stran + CD.

VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.

Videonahrávky dostupné v Moodle kurzu.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)

1. Hudební pedagogika jako hraniční vědní disciplína, jejím vnitřní členění. Vztah hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Vztah teorie a praxe. České osobnosti hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy

·        Daniel, Sedlák – inspirace myšlenkami a dílem hudebních pedagogů jako východisko pro činnostní HV

·        Herden, Jenčková – inspirace myšlenkami a dílem hudebních pedagogů jako východisko pro činnostní HV

2. Systém hudebního školství a jeho stručný historický vývoj. Hv ve všeobecném vzdělávání. Koncepce škol s RVHV. RVP, ŠVP, učebnice a metodické materiály. Funkce hudby v životě člověka. Průřezová témata.

3. Činnostní pojetí hudební výchovy. Komplex hudebních činností.

·        RVP a ŠVP – porovnání ŠVP běžné školy a RVHV, diskuze nad proměnami vzdělávací oblasti Umění a kultura

·        Analýza učebnic na ZŠ a SŠ z hlediska tematických celků, volby učiva a dalších kritérií

 4. Tvořivý princip v hudební výchově. Orffův Schulwerk.

·        Orffův Schulwerk – modelové situace. Seznámení s Českou Orffovou školou.

 5. Další zahraniční hudebně výchovné systémy (Dalcroze, Kodály apod.). Integrativní hudební pedagogika.

·        Dalcroze, Kodály – modelové situace

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)

·         znalostní test z probraného učiva

·         porovnání ŠVP běžné školy a RVHV

·         analýza vybrané učebnice podle daných kritérií

·         aktivní účast na Hv workshopu a sepsání reflexe

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (01.02.2024)

Moodle kurz Didaktika hudební výchovy – OPBN4H041A: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14416. Klíč zápisu obdrží studenti po skončení zápisu do předmětu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK