PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hlasová a nástrojová příprava I - OPBH4H011A
Anglický název: Vocal and Instrumental Study I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Vyučující: MgA. Roman Czepa
Mgr. Lukáš Filippi
Mgr. Kateřina Halbychová
MgA. Michael Havlíček
Mgr. Miroslava Honzová
PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
MgA. Libor Nováček
doc. MgA. Jana Palkovská
Mgr. Johana Rosická
Mgr. Sylvie Sasková
Mgr. Čeněk Svoboda, Ph.D.
MgA. Soňa Vetchá, Ph.D.
Mgr. MgA. Iva Volavá
Je prerekvizitou pro: OPBH4H021A, OPBH4H053B, OPBH4H051B
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (12.09.2021)
Předmět je zaměřen na rozvoj pěveckých a nástrojových dovedností, na rozvoj kreativních schopností na základě nástrojové improvizace, zejména při zpěvu a hře lidových, zlidovělých nebo umělých písní a praktické seznámení s repertoárem na základě studia děl různých stylových období. Důraz je kladen na praktické seznámení s jednotlivými hudebními formami a specifiky interpretace, typickými pro daná hudebněhistorická období. Improvizace se zaměřuje na stylizaci doprovodu lidové písně ve shodě s jejich původem a charakterem. Předmět je koncipován jako čtyřsemestrální (Hlasová a nástrojová příprava I-IV). Předměty na sebe navazují. Výuka, která reflektuje technickou a interpretační vyspělost jednotlivých studentů, probíhá dle individuálního studijního plánu sestaveného na celý akademický rok. Cílem předmětu je odborná hlasová, pěvecká a nástrojová připravenost a vybavenost studenta pro pozdější hudebněvýchovnou praxi. The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (13.09.2021)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 90 minut

Samostudium literatury (za semestr): 5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin

Seminární práce: 5 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (31.08.2021)

Kiml, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989.

Martienssenová-Lohmanová, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.

Rokyta, J., Stolařík, J., Zenkl, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.

Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-916-X.

Vrchotová-Pátová, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.

Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.

Janko, L. České houslové školy. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-915-2.

Galamian, I. Principles of Violin Playing and Teaching. New York: Dover Publication 2013

Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha: HAMU 2007

Skokan, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965

Žídek, F. Čeští houslisté tří staletí. Praha: Panton 1982

Roth, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles: California Classics Book 1997

Jůzlová, V. Etudy o klavíru: Interpretace, technika, pedagogika, estetika: [sborník]. Praha: Supraphon, 1987.

Jůzlová, V. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982.

Nedělka, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha: UK, PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-427-3.

Pruner, J. Klavírní quodlibet: soubor článků, klavírní pedagogiky a interpretace. Brno: Lynx, 2003. ISBN 80-902932-7-1.

Šimonková, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986.

Tichá, L. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.

 

K praxi:


Sbírky lidových písní s prokomponovaným doprovodem, např. Jaroslav Krček - České lidové písně, F. Sládek - Náš poklad I, II, J. Masaryk - Národní písně, V. Trojan - České a slovenské lidové písně, J. Jindřich - Chodské písně apod. 

Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020.  ISBN 9780190920449.

Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786.

Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5.

Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909.

Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5.

Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641.

Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (30.01.2023)

Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava.

Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava.

 

Hlasová příprava:

Základy techniky zpěvního a mluvního projevu: správný pěvecký postoj, práce s dechem, vědomé odstraňování napětí (uvolňovací a aktivizační cvičení), hlavová a hrudní rezonance, měkké nasazení, artikulace (vokály, konsonanty a jejich charakteristika)
Vokalizačních cvičení ve střední hlasové poloze, zpěv lidových písní nebo umělých písní na folklorní texty. Základní orientace v problematice fyziologie a hygieny hlasu.

 

Nástrojová příprava:

V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi.

Student nastuduje:
a) klavír – jednu skladbu z období klasicismu a dvě skladby různého charakteru 20. století (klavír)

b) housle – jednu skladbu z období klasicismu a dvě skladby různého charakteru z období baroka (housle). 

Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách.

Improvizace doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní).

Během semestru student nastuduje tři písně s doprovodem.

 

Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební i nástrojovou vyspělost a dispozice studenta.

 

Seminární práce

Student vypracuje seminární práci z  Hlasové přípravy v rozsahu 3–5 stran, kterou odevzdá do konce zápočtového týdne (poslední týden semestrální výuky) svému pedagogovi Hlasové přípravy. V seminární práci zpracuje problematiku jedné ze studovaných skladeb. Zaměří se na údaje o skladateli, slohu, obsahu a charakteru skladby, postupu při studiu skladby, návrzích jejího didaktického užití, problematiku, kterou řešil při studiu. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (10.09.2022)

1)     seminární práce z Hlasové přípravy

2)     aktivní účast ve výuce, průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS;

3)     Hlasová příprava: 3 lidové písně s prokomponovaným doprovodem, 3 písně na lidové texty (např. L. Janáček, B. Martinů, V. Novák, M. Schneider Trnavský), 4 lidové písně a capella, příp. s vlastním instrumentálním doprovodem (v součinnosti s klavírním nebo houslovým oddělením)

1)     Nástrojová příprava: interpretace 3 drobných skladeb vhodných pro uplatnění při výuce ve školách, hra 3 písní (lidových/umělých) s doprovodem.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK