Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (24.09.2018)
Čtyřsemestrální přednáška a cvičení se snaží zprostředkovat ucelený pohled na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr hudbě 19. století a jeden semestr hudbě 20. století. V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, celá díla a proposlouchání předepsaných ukázek spadají do samostudia studentů. Sylabus dále obsahuje údaje o prvním semestru, tedy o hudbě do roku 1600.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (31.10.2019)
History of Music I.
A study of the development of western music from its beginnings through the end of the Renaissance period. Emphasis will be placed on developing a thorough knowledge of music literature. The objective of History of Music I-IV is for the student to gain an understanding of the development of western music from the earliest known sources until the present day. The course will include the study of both sacred and secular music in all genres. It will place a strong emphasis on listening to and identifying various styles of music. Upon successful completion of the course History of Music I, students will be expected to:
• Demonstrate a basic knowledge of significant composers and works related to Western music through 1600
• Apply understanding of stylistic trends through aural recognition and analysis of representative works
• Identify the various genres of music and trace their development through the major historical periods
• Understand and describe the development of instruments throughout music history
• Analyze representative works and evaluate how music was shaped by broad political, cultural, and economic trends and by the values of the society that produced it
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (24.09.2018)
Cílem předmětu Dějiny hudby I. je seznámit studenty se základními body dějin hudby do roku 1600, přiblížit hlavní hudebně-historické události, představit významné hudební osobnosti v souvislostech a poskytnout studentům dostatek podnětů a podkladů pro další samostudium hudebních dějin.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (30.09.2020)
Distanční výuka bude koncipována takto:
v čase přednášky budou zveřejněny a studentům zaslány odkazy na videopřednášky + ppt prezentace
budou probíhat synchronní konzultace přes domluvené kanály
v prostředí Moodle bude k dispozici handout či text z "Handparatatu", týkající se tématu (asynchronní výuka)
pokud nebude možné konat zkoušku v prezenční podobě, atestace bude realizována v Moodle + případně osobní on-line zkouškou v domluvených časech a prostředích
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (24.09.2018)
Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981
Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi, 2Praha 1988
Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby, 2Praha 1989
Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000
Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-VI, Praha 2005 nn.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (16.09.2020)
1) min. 70% docházky a aktivitu při společné diskusi nad přečtenými úryvky odborných textů (jde i o seminář, s aktivní účastí se tedy počítá)
2) přípravu pracovního listu v termínu dle rozpisu, který bude představovat zadané (=domluvené) téma. List bude zpracován jako hravá aktivita: doplňovačka, křížovka, jiný zajímavý testík, hra, poznávačka apod. Vždy bude zahrnut konkrétní odkaz na hudební ukázku, z níž bude vycházet / jíž se bude věnovat. Dále budou samozřejmě uvedeny všechny zdroje podle běžných citačních norem.
3) úspěšné absolvování testu, který bude zahrnovat i poslechovou část
(kdo testem projde nad hranici 85%, nebude muset v rámci souborné zkoušky z DH absolvovat ústní zkoušku za toto období = nebude losovat otázky za DH I)
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (23.09.2020)
Distanční výuka bude koncipována takto:
v čase přednášky budou zveřejněny a studentům zaslány odkazy na videopřednášky + ppt prezentace
budou probíhat synchronní konzultace přes domluvené kanály
v prostředí Moodle bude k dispozici handout či text z "Handparatatu", týkající se tématu (asynchronní výuka)
pokud nebude možné konat zkoušku v prezenční podobě, atestace bude realizována v Moodle + případně osobní on-line zkouškou v domluvených časech a prostředích
Okruhy otázek k atestaci / Sylabus
Součástí otázek jednotlivých okruhů tvoří i základní přehled o periodizaci daného období, dobové filosofické či estetické reflexi hudby a celkových kulturně historických a sociálních souvislostech. a) Hudba do počátku 17. století
1) Hudba nejstarších období 2) Gregoriánský chorál – „římsko-franská syntéza“ 3) Struktura mše a její stručný vývoj do r. 1600 na příkladech, officium 4) Světská lyrika – trubadúři, truvéři, minnesang, meistersang 5) Organální vícehlas; Notre-Dame a polyfonie 13.století, Ars antiqua 6) Ars nova; skladatelské osobnosti 14.století (Vitry, Machaut, Landini) 7) Geneze moteta; generace franko-vlámských skladatelů 8) Světská a duchovní hudba období renesance se zaměřením na vokální druhy 9) Instrumentální hudba renesance na příkladech 10) Monteverdi a přerod hudby a estetiky na přelomu 16. a 17. století 11) Zrod opery jako druhu 12) Specifika hudební kultury v českých zemích do r. 1600