PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti a mládež - OPBG3G036A
Anglický název: Literature for children and youth
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 10 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Kurs se zaměřuje na teoretické základy LPDM, kterou lze z pohledu vědeckého zkoumání přiblížit jako průsečík literární vědy, psychologie a aspektu výchovnosti. Cílem kurzu je přiblížit studentům LPDM jako disciplínu mající nečekaný a velmi atraktivní obsah i pro dospělého čtenáře, umožnit komparativní pohled na vnímání LPDM z pohledu různých věkových kategorií, rozkrývání hlubinných struktur textu na základě životních zkušeností i jazykových kompetencí (včetně práce s literárním jazykem a kontextualizace a konceptualizace literatury). Obsahově se řídí žánrovou mapou LPDM, na níž je nahlíženo z pohledu interkulturního zkoumání. Náplň kurzu tvoří souhrn následujících problémových okruhů: 1. Specifičnost a funkce lit. pro děti, psychologie čtenářství. 2. Fenomén obrázkové knížky (Bilderbuch) - historie a/vs. současnost. 3. Poezie pro děti - lidová slovesnost, "klasici" básnické tvorby ro dětské čtenáře a/vs. současnost. 4. Pohádka - vznik, žánrové formy folklórních a autorských pohádek, současné přístupy k interpretaci pohádek. 6. Příběhová próza pro menší děti. Dobrodružná próza pro děti. 7. Fantasy. 8. Literatura pro mládež (problémově orientovaný román). 8. Comics. 9. Nadstavbové téma: LPDM, film a nová média.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Cílem předmětu je obeznámit studenty se základními pojmy z teorie LPDM a žánrovou mapou LPDM.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

PŘÍPRAVA NA VÝUKU

Příprava na 1 přednášku: 0

Příprava na 1 cvičení: 30minut

Samostudium literatury (za semestr): 10hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 7hodin

PLNĚNÍ PŘEDMĚTU

Příprava na zkoušku a zkouška: 25hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

WEINKAUFF G.; v. GLASENAPP G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn : Verlag Ferdinand Schöningh 2017. ISBN 978-3825248390.

SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien : Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9.

CORNEJO, R. / ARNOLD, H. / ZEIDLER, H. B. Deutsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3.

EWERS, H.-H. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur. Mit einer Auswahlbibliograhie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft.München : Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 3-8252-2124-5.LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren : Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4.

MAIER, K. E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5. SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien : Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9. 

WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. 2. Auflage. Weimar - Stuttgart : J. B. Metzler Verlag, 2002. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar - Stuttgart : 2008. ISBN 978-3-426-01980-6.

ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Znalost látky z přednášek (problubující prezentace) a povinné literatury (Weinkauf, Glasenapp).

Portfolio na základě VŠECH úkolů z moodlu. Link na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8525

Zkouškové otázky:
1. Kinder- und Jugendliteratur: Unterschiedliche Definitionen; Handlungs- und Symbolsystem; Funktionen der Kinder- und Jugendliteratur. Unterschiede zwischen den kinder- und jugendliterarischen Texten (am Beispiel konkreter Werke der deutschsprachigen Literatur).

2. Bilderbuch und Kinderlyrik. Poesie für kleine und große Leser.

3. Märchen (Theorien über den Ursprung des Märchens. Volksmärchen, Gattung Grimm, Kunstmärchen. Kinder- und Hausmärchen. Komparation des traditionellen Märchens und Kunstmärchens (am Beispiel der konkreten Texte). Erzählungen mit den Märchenmotiven.

4. Abenteuerroman (der traditionale Abenteuerroman u./v. moderner Kinder- und Jugendroman des 20. und 21. Jahrhunderts)

5. Problemorientes Jugendbuch nach dem Paradigmenwechsel und gegenwärtige (Jugend)romane

6. Kinder- und jugendliterarische Werke mit dem Thema des 2. Weltkriegs

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK