PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějepisná orientační praxe volnočasová - OPBD4D106C
Anglický název: History Teaching Practice Orientation
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 12 / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Mikeska
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (06.10.2019)
Kurs přibližuje studentům realitu výukového procesu v různých typech školských zařízení. Formou společných návštěv základní školy, gymnázia, střední odborné školy nebo učiliště jsou seznamováni s provozem těchto zařízení, s organizačními formami výuky obecně i speciálně pro dějepis. Se seznamováním se školním prostředím pokračují dále individuálně. Mohou si vybrat praxi asistentskou, která spočívá v pomoci učiteli při přípravě, ale i při vlastní realizaci i reflexi výuky, mohou také doučovat slabší žáky v dějepise (či naopak pracovat s žáky talentovanými na dějepis) či asistovat přímo při výuce dějepisu konkrétnímu žákovi. Dále mohou připravovat a opravovat testy z dějepisu a domácí úkoly, pomáhat při dějepisných soutěžích a dalších akcích, které škola pořádá v souvislosti s dějepisem. Konkrétní náplň práce záleží na dohodě s učitelem z praxe a didaktikem z fakulty. Témata: 1. Úvod do předmětu, cíl semináře 2. Návštěva ZŠ - seznámení s provozem školy, organizací výuky 3. Návštěva ZŠ - organizace a formy výuky dějepisu, náslech, rozbor hodiny 4. Návštěva nižšího stupně gymnázia - organizace a formy výuky dějepisu, náslech, rozbor hodiny 5. Reflexe výukového procesu na ZŠ 6. Návštěva vyššího stupně gymnázia - organizace a formy výuky dějepisu, náslech, rozbor hodiny 7. Návštěva SOŠ - organizace a formy výuky dějepisu, náslech, rozbor hodiny 8. Reflexe výukového procesu na SŠ
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (06.10.2019)

ŠIMONÍK, Oldřich: Začínající učitel.. The Beginning Teacher:(Některé pedagogické problémy začínajících učitelů). Masarykova univerzita, 1995.

DYTRTOVÁ, Radmila: Učitel-Příprava na profesi. Grada Publishing, 2009.

ČAPEK, Robert: Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada, 2015.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK