PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výběrový seminář II-D - OPBD4D064B
Anglický název: Elective Seminar II-D
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 27 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc.
Vyučující: PhDr. Kristýna Bernardová
PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D.
PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (23.04.2020)
Výběrové semináře I a II pro bakalářské studium svým zaměřením prohlubují historické kontextuální znalosti studenta. Semináře jsou koncipovány interdisciplinárně a propojují historii s příbuznými obory (např. dějiny umění, literární historie, geografie atd.), snaží se podpořit samostatnou práci studentů s různými typy pramenů a prohloubit jejich faktografické i argumentační schopnosti, prezentovat výsledky své práce veřejně a být schopen diskutovat a své závěry obhájit. Výběrový seminář II D - Ženy v dějinách. Od pramáti Evy k feministkám 21. století. Seminář se zaměřuje na tematicky i chronologicky velmi široce pojaté dějiny žen od starověku až do 21. století. Historie se pochopitelně věnuje všem lidem a nelze jistě psát výhradně dějiny žen bez mužů. Ženy byly vždy v kontaktu s muži, kteří – někdy až příliš často a příliš jednoznačně – životy žen (spolu)utvářeli. Přesto může pohled na dějiny žen tvořit určitou specifickou perspektivu historického výzkumu, jež nemusí přeceňovat rozdíly mezi pohlavími a vycházet pouze z již tradičního pojetí genderu. Sledovat můžeme témata jako je marginalizace žen ve „velké historii“, převážně negativní pohled na ženy utvářený antikou a biblickými texty, prosazování se žen v hospodářských aktivitách, kultuře, politice, proměňující se podíl žen ve vzdělávání, jejich postupnou emancipaci v době moderní. Stranou nezůstává každodennost žen ani rituály spojené se specificky ženskými úkoly, jako je porod a výchova dětí. Sledovat můžeme ženy v různých společenských postaveních, ať už to jsou panovnické rodiny, šlechta, kláštery, město či venkov. Je možné se věnovat i biografiím jednotlivých žen. Studenti budou připravovat referáty a kratší seminární práce. Pracovat se bude s prameny i literaturou, s důrazem na upevnění a rozšíření historických znalostí, metodologie i praktických dovedností nutných k vytvoření historické studie, ať již na úrovni seminární, bakalářské nebo magisterské diplomové práce. Výběr témat i výuka bude směřovat též k rozvoji didaktických dovednostní (ústní a písemná prezentace, příprava materiálů k hodině – prezentací, písemných hand-outů) a k diskutování témat pro výuku na různých stupních vhodných (např. rovnost mužů a žen, možnosti sociálního vzestupu žen atd.). Témata: I. Ženy v 19. století (1. ženy v 19. století – české země. 2. Ženy v 19. století – Evropa.). II. Studentské prezentace. III. Ženy podle sociálních skupin (1. Královny. 2. Šlechtičny. 3. Měšťanky. 4. Poddanský stav, dělnictvo.). IV. Výhled do nové doby (1. srovnání postavení žen v Evropě a v českých zemích. 2. Ženy ve 20. století. 3. Ženy a totalitní režimy. 4. Emancipace, stírání tradičních pohlavních rolí.) V. Shrnutí a didaktické využití problematiky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)

Cílem semináře je seznámit posluchače s postavením žen, a to v 19. a ve 20. století. Prostřednictvím dobových pramenů budou studenti seznámeni s životními podmínkami českých a evropských žen, s jejich každodenním životem a v neposlední řadě také s přístupem totalitních režimů vůči ženám.  

Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
Plnění předmětu
Příprava referátu 20 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)

Kateřina Čadková – Milena Lenderová – Jana Stráníková, Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie. Sborník příspěvků ze IV. pardubického bienále, Pardubice 2006                                           

František Dvorský (ed.), Staré písemné památky žen a dcer českých, Praha 1869                                              

Zora Dvořáková, To byla Milada Horáková, Praha 2009                                                                               

Georges Duby – Michelle Perrot, A History of Women in the West I–V, Harvard University Press I–V, 1994–1996                       

Pavlína Formánková – Petr Koura, Žádáme trest smrti! Propagandistická kampaň provázející proces s Miladou Horákovou a spol., Praha 2008                                                                                                                                     

Pavla Horská, Naše prababičky feministky, Praha 1999                                                                                            

Josef Janáček, Ženy české renesance, Praha 1977                                                                                             

Jana Kočišková, Ženy v politice: Role a postavení vrcholných političek v Československu 1948–1968, Praha 2021 

Petr Koura, Inka Bernášková (1904–1942). Žena proti Hitlerovi aneb Člověk zůstane svobodný, jen když pohrdá smrtí. In: Miroslav Bárta – Martin Kovář, Lidé a dějiny, Praha 2017                                                                  

Milena Lenderová, Eva nejen v ráji. Žena v Čechách od středověku do 19. století, Praha 2002

Eduard Maur – Ludmila Fialová, Dějiny obyvatelstva českých zemí, Praha 1996                                                          

Jiří Pernes, Komunistky s fanatismem v srdci, Praha 2006                                                                                 

Josef Petráň a kol., Dějiny hmotné kultury I–II,  Praha 1985–1997                                                                      

Jana Ratajová – Lucie Storchová, Žena není příšera, ale nejmilejší stvoření Boží. Diskursy manželství v české literatuře raného novověku, Praha 2009                                                                                                           

Ludmila Sinkulová, Byla jsem někdo jiný, Praha 1983                                                                                          

Anna Skýbová, Listy bílé paní rožmberské, Praha 1985                                                                                       

Dagmar Šimková, Byly jsme tam taky, Praha 2015                                                                                                      

Victor L. Tapié, Marie Terezie a Evropa, Praha 1998                                                                                                

Daniela Tinková, Tělo – věda – stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě, Praha 2010

Eva Uhrová, Radostná i hořká Františka Plamínková, Praha 2014

Vojtěch Vlček (ed.), Ženské řehole za komunismu 1948–1989, Olomouc 2005

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)

Předmět bude vyučován seminární metodou. Příslušný vyučující seznámí studenty s probíraným tématem, poté budou následovat referáty studentů na konkrétní témata, například o jednotlivých ženských osobnostech (Františka Plamínková, Inka Bernášková, Milada Horáková). O referátech se následně bude diskutovat.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Podmínkou pro jeho získání je účast na seminářích, aktivní práce na seminářích a referát či seminární práce. Další povinnosti může studentům během výuky zadávat příslušný vyučující.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK