PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika dějepisu II - OPBD4D051A
Anglický název: Didactics of History II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 91 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
PhDr. Václava Kofránková, Ph.D.
Mgr. Tomáš Mikeska
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Prerekvizity : OPBD4D041A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (06.10.2019)
Tento kurs navazuje na kurs “Didaktika dějepisu I” a rozvíjí schopnost studentů orientovat se v tomto vědním oboru. Studenti si prohlubují své teoretické a praktické dovednosti, pozornost se soustředí na české, československé a zahraniční učebnice dějepisu. Analýza učebnic zároveň studenty na praktických příkladech seznamuje s proměnami kolektivní paměti a historické kultury. Studenti se pokouší vytvořit vlastní kapitolu z učebnice dějepisu a v závěru kursu ji prezentují. Cílem kursu je prohloubit úvodní seznámení s teorií a praxí dějepisné výuky. Studenti jsou dále motivováni, aby pokračovali ve studiu didaktiky dějepisu v navazujícím magisterském studiu. Témata: Přednášky: 1 Historická kultura a její proměny 2. Styl a metody práce ve výuce dějepisu 3. Československé a české učebnice dějepisu ve 20. a 21. století 4. Zahraniční učebnice dějepisu 5. Problém konstrukce “základního učiva” Semináře: 1. Funkce dějepisu ve 20. století 2. Badatelsky orientovaná výuka v dějepise a kompozice pramenů pro badatelskou výuku 3. Cíle výuky dějepisu podle českých a zahraničních učebnic 4. Digitalizace učebnic: pro a proti 5. Tvoříme kapitolu dějepisné učebnice 6. Prezentujeme kapitolu dějepisné učebnice
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (28.08.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut
Samostudium literatury (za semestr) 8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (06.10.2019)

BARTON, Keith C - LEVSTIK, Linda S.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, 2011.

BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena - PRŮCHA, Jan: Sondy a analýzy: učebnice dějepisu-teorie a multikulturní aspekty edukačního média. Ústav pro informace ve vzdělávání-Divize nakladatelství Tauris, 2009.

KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvijanie kompetencii ziakov. Stimul, 2004.

LABISCHOVÁ, Denisa: Genderová dimenze zahraničních učebnic dějepisu: obsahová analýza edukačního média. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd. 2015, roč. 29, s. 95-110.

NAJBERT, Jaroslav: Dějepisné narativy normalizace v učebnicích. In: KOPAL, Petr (ed.): Film a dějiny 4: Normalizace. ÚSTR – Casablanca, Praha 2014, s. 539–555.

PINKAS Jaroslav: Meziválečné období v německých učebnicích dějepisu. In: GONĚC, Vladimír (red.): Česko-slovenská historická ročenka 2011. Academicus, Brno 2011, s. 173–179.

PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie, výzkum a potřeby praxe, in: MAŇÁK, Josef – KLAPKO, Dušan (ed): Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, s. 9-21.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK