Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderním tématem: školní přírodní zahrady a jak je využívat pro výuku, výchovu i relaxaci.
Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – příklady dobré praxe.
1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.).
2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie.
3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování.
4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků.
6. Financování školních zahrad.
5. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě.
6. Badatelské aktivity na školní zahradě.
7. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě.
8. Komunitní plánování školních zahrad.
9. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady.
10. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (01.10.2019)
BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007. JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8. KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014. KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4.
Doporučená: BARTÁK, M. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power-print, Praha. 2002. BURBANK, L. Training of the Human Plant. New Yourk : Century, 1907. 1. vyd. KRČMA, L., PETROVÁ, M., KŘIVÁNKOVÁ, D. (ed.) Moje přírodní zahrada. Umweltschutzverein Bürger und Umwelt, o. s. Přírodní zahrada, 232s. 2013. ISBN 978-80-260-5326-2. MOLLISON, B. Úvod do permakultury. Alter-Nativa, 2012. 244s. ISBN: 9788096975488 ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. 1. vyd. Brno : vyd. neuved, 1929. ISBN neuvedeno
Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (29.09.2019)