|
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Předmět svým posluchačům poskytuje základní orientaci ve fylogenezi, systematice, morfologii a anatomii, ekologii i etologii základních skupin bezobratlých. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Distanční výuka bude probíhat formou samostudia: v Moodle i v SIS je k dispozici 13 přednáškových powerpointových lekcí. Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit a co je důležité. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být vždy do další lekce zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz. Případné dotazy a připomínky pište přednostně během úterý (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy. Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které se musí znát (a mohou se nejspíš objevit v závěrečném testu), znázorněny červeně. Prezentace jsou k dispozici v Moodlu: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0 Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.
Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni. V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena.
Podmínky plnění distanční koronavirové verze praktických cvičení: - ke každému cvičení bude poskytnuta ppt.prezentace s audio-komentářem (uloženo v systému Moodle či na odkazu, zaslaném vyučující) - účastníci cvičení popíší v prezentaci a na nahrávce zmiňované organismy formou krátkých seminárních prací, které odevzdají po posledním cvičení v jediném PDF-souboru po posledním cvičení (prosinec 2021) zasláním na e-mail dagmar.rihova@pedf.cuni.cz - po každém distančním cvičení bude následovat krátký povinný test v Moodle (čtyři otevřené otázky zaměřené na látku všech předchozích cvičení). Testů bude nejvýše pět; případně tolik, kolik týdnů potrvá distanční výuka. - zápočet (podmínka připuštění k písemné části zkoušky) je udělován za odevzdání protokolů, absolvování všech realizovaných testů v Moodle a složení poznávačky (deset objektů, pro postup potřeba nejméně 7/10 bodů) - pokud to epidemiologická situace v prosinci 2021 a lednu 2022 umožní, poznávačka bude zkoušena individuálně prezenčně ústně
Závěrečná zkouška je písemná. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str. Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha. Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str. Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str. Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str. Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str. Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str. Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.
Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365
Rozšiřující: Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha. Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts. Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha. Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s. Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha. Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Distanční výuka bude probíhat formou samostudia. V Moodlu je k dispozici 13 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium v rámci distanční výuky. Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit a co je důležité. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být vždy do další lekce (úterý) zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz. Případné dotazy a připomínky pište přednostně během úterý (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy. Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které se musí znát (a mohou se nejspíš objevit v závěrečném testu), znázorněny červeně. Prezentace jsou k dispozici v SISu, a také v Moodle: |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:
- 80% účast na cvičeních (je povolena jedna absence z pěti cvičení) - odevzdání protokolů ze cvičení (podrobné instrukce poskytne vedoucí praktika na prvním cvičení); pouze z hodin, na kterých byl student přítomen - složení ústní poznávačky (z deseti bodů za deset položek poznávačky je potřeba získat alespoň sedm bodů)
Pokud v průběhu semestru dojde k přerušení prezenční varianty praktických cvičení kvůli koronaviru a přejde se na distanční (on-line) výuku, postup bude následující: - každé distanční cvičení bude následováno průběžným testem v Moodle (čtyři otevřené otázky zaměřené na látku, které bylo věnováno předchozí cvičení). Pokud dojde k "přepnutí" na distanční výuku před odučením všech paralelek (tj. dvě paralelky absolvují cvičení prezenčně a dvě distančně), platí zkoušení pro všechny bez rozdílu paralelky. Zkoušet se tedy bude jednou za 14 dnů, k získání zápočtu je potřeba absolvovat VŠECHNY REALIZOVANÉ TESTY. Počet testů bude odvozen od délky distanční výuky. - protokol z distančních cvičení bude věnován krátkému seznámení s organismy, na které je konkrétní cvičení zaměřeno (jejich všeobecný popis + vyobrazení -- "referát" o živočichovi). Tyto protokoly lze odevzdávat elektronicky ve formě PDF či vytištěné.
Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné zkoušce. Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Předběžný rozvrh přednášky
1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka). 2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) ) 3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza 5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace 7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy) 13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka ) 14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)
Předběžný rozvrh cvičení Orientační náplň blokového cvičení je následující: Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika (členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:
- 80% účast na cvičeních (je povolena jedna absence z pěti cvičení) - odevzdání protokolů ze cvičení (podrobné instrukce poskytne vedoucí praktika na prvním cvičení); pouze z hodin, na kterých byl student přítomen - poznávačka deseti zástupců bezobratlých, kteří byli představeni na praktických cvičeních. Zkoušení probíhá ústně, k dispozici budou živé organismy, lihové a suché preparáty, fotografie nebo perovky v libovolné kombinaci. Seznam organismů k poznávačce bude poskytnut po posledním praktickém cvičení.
Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné zkoušce. Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny.
Pokud v průběhu semestru dojde k přerušení prezenční varianty praktických cvičení kvůli koronaviru a přejde se na distanční (on-line) výuku, postup bude následující: - ke každému distančnímu cvičení bude poskytnuta PPT prezentace a audionahrávka komentáře k prezentaci - každé distanční cvičení bude následováno průběžným testem v Moodle (čtyři otevřené otázky zaměřené na látku, které bylo věnováno předchozí cvičení). Pokud dojde k "přepnutí" na distanční výuku před odučením všech paralelek (tj. dvě paralelky absolvují cvičení prezenčně a dvě distančně), platí Moodle-zkoušení pro všechny bez rozdílu paralelky. Zkoušet se tedy bude jednou za 14 dnů. - protokol z distančního cvičení bude věnován krátkému seznámení s organismy, na které je konkrétní cvičení zaměřeno (jejich všeobecný popis + vyobrazení -- "referát" o živočichovi). Tyto protokoly lze odevzdávat elektronicky či vytištěné. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str. Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha. Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str. Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str. Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str. Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str. Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str. Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.
Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365
Rozšiřující: Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha. Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts. Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha. Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s. Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha. Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha. Další studijní opory jsou vystaveny na: |