Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (30.09.2019)
Kurz se zaměřuje na využívání postupů z oboru výchovné dramatiky ve výuce cizích jazyků. Na základě vlastního prožitku a studia teorie si studenti vytvoří přehled o základních možnostech využití dramatické hry v hodinách angličtiny na základní a střední škole.
Témata:
1. Divadlo a dramatická výchova ve výuce cizích jazyků: historie i současný vývoj
2. Divadelní improvizace jako prostředek k rozvíjení řečové dovednosti mluvení
3. Možnosti práce s psaným dialogem ve výuce anglického jazyka
4. Tvorba a inscenace jevištního tvaru
5. Základní režijní a herecké dovednosti
6. Učitel v roli
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2023)
In this course, we are going to explore some basic ways of using dramatic playing and performance in the language classroom. Through reading and sharing our findings, we are going to extend our awareness of the performative approach to language learning and teaching, its theoretical framework, history, and current development. As writers, performers, directors, and above all as teachers, we are going to submerge in the magic world of "as if" and see what learning opportunities it may offer to our students.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2023)
Práce se studijními materiály: 20 hodin
Plnění průběžných úkolů: 10 hodin
Seminární práce: 15 hodin
Příprava na zápočet: 25 hodin
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2023)
Základní:
BILBROUGH, Nick. Dialogue activities: exploring spoken interaction in the language class. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 9780521689519.
LADOUSSE, Gillian Porter. Role play. Oxford: Oxford University Press, 1989. Resource books for teachers. ISBN 019437095X.
MALEY, Alan, DUFF, Alan. Drama techniques in language learning: a resource book of communication activities for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 0521288681.
Doporučená:
KAO, Shin-Mei, O'NEILL, Cecily. Words into worlds: learning a second language through process drama. Stamford, Conn.: Ablex, c1998. ISBN 1567503691.
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2023)
Obligatory:
BILBROUGH, Nick. Dialogue activities: exploring spoken interaction in the language class. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 9780521689519.
LADOUSSE, Gillian Porter. Role play. Oxford: Oxford University Press, 1989. Resource books for teachers. ISBN 019437095X.
MALEY, Alan, DUFF, Alan. Drama techniques in language learning: a resource book of communication activities for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 0521288681.
Recommended:
KAO, Shin-Mei, O'NEILL, Cecily. Words into worlds: learning a second language through process drama. Stamford, Conn.: Ablex, c1998. ISBN 1567503691.
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2023)
Dramatická výchova a divadlo ve výuce cizích jazyků.
Divadelní improvizace ve výce AJ.
Práce se scénářem.
Proces divadelní inscenace jako prostředku výuky cizích jazyků.
Základní herecké a režijní dovednosti.
Učitel v roli.
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2023)
The place of drama and theatre in foreign language teaching.
Improvisation in the English classroom.
Working with pre-scripted dialogues
Staging a play.
Basic acting and directing skills.
Teacher in role.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (01.10.2023)
- Aktivní účast na seminářích (max. 2 absence)
- Plnění dílčích úkolů
- Důkladné prostudování zadané kapitoly/článku/knihy, písemné shrnutí pro ostatní účastníky kurzu, zanesení do společného souboru
- Nácvik a prezentace krátké scény podle existujího scénáře (ve skupinách)
- Tvorba/výběr aktivity založené na technikách dramatické výchovy nebo tvorba krátkého scénáře/dialogu, to vše zaměřené na specifické učivo AJ, písemné zpracování aktivity a zanesení do společného souboru
Poslední úprava: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2023)
- Attendance (no more than 2 missed classes), active participation
- Completing all week to week assignments
- Thorough reading of an assigned chapter/article/book, creating an overview for the other participants
- Rehearsing a short scripted scene and performing it in class (in groups)
- Creating/finding a drama-based activity or writing a short script/scene focused on a specific language point