PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe s reflexí - OPBA4A042A
Anglický název: Subject Oriented Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 120 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D.
PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D.
Korekvizity : OPBA4A041A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (03.02.2023)
Obsahem předmětu bude asistentská praxe na základní nebo střední škole dle vlastní volby. Studenti dostanou možnost pracovat systematicky jako asistent pedagoga, příp. jako asistent žáka či žáků. Jako asistenti pedagoga dostanou studenti možnost přispívat k plánování, realizaci i hodnocení výuky, např. tvorba či/a příprava různých typů aktivit, tandemová výuka s učitelem, v omezeném množství i možnost výuky samostatné, příp. výuky vybrané skupiny žáků, tvorba a oprava testů, podpora žáků při přípravě na přijímací zkoušky či soutěže, příprava a oprava domácích úkolů atp. Jako asistenti žáka získají možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě, např. žáky se specifickými vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky cizince atp. Bakalářská praxe bude zaměřena na čtyři základní oblasti, kterým budou věnována všechna reflektivní setkání. Čtyři základní oblasti a jejich náplň jsou: (i) náslechy ve výuce: převážně se musí jednat o výuku anglického jazyka, lze však navštívit i výuku jiných cizích jazyků, příp. výjimečně i jiných vyučovacích předmětů; z náslechů studenti pořizují reflektivní poznámky, v nichž se zaměřují na různé aspekty didaktiky anglického jazyka (v návaznosti na oborově didaktické studijní předměty, které absolvují v rámci bakalářského studia); (ii) seznámení se s chodem školy: studenti se seznámí s ŠVP školy, tematickými plány a dalšími dokumenty a systémy dle možností – např. bakalář, dle možností se rovněž účastní porad, třídních schůzek, tripartit či se podílí na doprovodu žáků na různé akce školy; (iii) asistence učiteli nebo/a žákovi: viz výše; (iv) výuka: volitelně a v omezené míře se lze podílet na výuce, např. části hodiny, tandemové výuky, tvorby, zadání a opravy domácího úkolu či testu atp.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (04.02.2023)

12 hodin reflexí na fakultě

24 hodin ve školách (dle pokynů) + průběžně v semestru

24 hodin zpracování úkolů a příprava na reflektivní semináře

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (03.10.2019)

BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.

GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. Yale University Press: New Haven and London, 2003. ISBN 0-300-09573-2.

McNIFF, Jean a Jack WHITEHEAD. You and Your Action Research Project. Routledge, 2010. ISBN 0415487080.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (03.02.2023)

Hodinová dotace 0/1 = 12 hodin: rozděleno do 6 setkání po 90 minutách:

1)    Úvodní informativní všech (onsite, C1, v týdnu před začátkem výuky v LS)

2), 3), 4), 5) Sdílení, diskuse + reflexe ve skupinách (onsite nebo online)

6)    Závěrečné reflektivní setkání všech (onsite, C1, zápočtový týden)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (03.02.2023)

-      Do sdílené tabulky zapsat místo výkonu praxe a jméno učitele (včetně kontaktu).

-      Aktivní účast na seminářích v plném rozsahu, na semináře jsou studenti vždy připraveni (mají s sebou svůj pedagogický deník atp.).

-      Plnění zadaných úkolů, tj. zaměřovat se na 4 oblasti a sbírat v nich zkušenosti různého druhu – tyto zaznamenávat do tzv. přehledového formuláře (s podpisem učitele).

-      Vedení tzv. pedagogického deníku, kam studenti píší poznámky k průběhu oborové praxe + zpracují hlouběji min. 10 oblastí dle následujících instrukcí:

Popište min. 10 "jednotek" práce v rámci asistování učiteli / žákům. Struktura není dána, soustřeďte se na podstatu práce, kterou jste vykonali. Co zajímavého byste o ní chtěli sdělit? Chcete se pochlubit nějakým dílčím úspěchem nebo přemýšlet nad tím, co se nepovedlo podle plánu? apod.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK