PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výběrový didaktický seminář – rozvoj interkulturní komunikační kompetence ve výuce AJ - OPBA2A143B
Anglický název: Developing Intercultural Communicative Competence in the English language teaching
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (01.02.2022)
Studijní předmět cílí k rozvoji porozumění konceptu interkulturní komunikační kompetence (IKK) studentů a v návaznosti na to k rozvoji schopnosti tento konstrukt didakticky transformovat. V úvodu studenti budou seznámeni s cílovým konstruktem cizojazyčné výuky – IKK, a to jak v teoretické, tak zkušenostní rovině. Cílem předmětu je tak v úvodní fázi rozvoj IKK studentů tak, aby se následně v praxi sami stali jejími kvalitními zprostředkovateli a započali tak dlouhodobý proces celospolečenské změny s cílem multikulturní společnosti otevřené diverzitě. V další etapě bude studijní předmět orientován prakticky s cílem umožnit studentům plánovat a realizovat vlastní výuku založenou na IKK (zejm. pro druhý stupeň ZŠ a SŠ). Studijní předmět takto integruje teoretická východiska, principy zkušenostního učení, rozvoje reflektivní kompetence a návrhy vlastních výukových aktivit, tj. vlastní didaktické transformace.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (31.01.2022)

Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. + jeho revize

RVP ZV + RVP G, příp. kritické čtení vybraných ŠVP (jejich relevantních částí)

+

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.

Byram, M. (2000). Assessing intercultural competence in language teaching. Sprogforum 6(18), 8–13.

Deardorff. D. K. (Ed.). (2009). The SAGE handbook of intecultural competence. USA: Sage Publications.

Fantini, A. E., Freeman, D., Maciel, T., Redlinger, W., Silverman, A., & Stanley, C. (2000). Language teacher preparation. SIT Occasional papers series, addressing intercultural education, training & service (s. 53–62). Bratttleboro: School of International Training.

Kostková, K. (2012). Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita.

+

další zdroje dle doporučení relevantní k plánování a realizaci vlastní aktivity

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (31.01.2022)
  • Cíle a průběh studijního předmětu.
  • Seznámení se s konceptem IKK, role IKK ve vzdělávacím procesu (jak na úrovni Evropské unie, tak České republiky), terminologie.
  • Dimenze IKK – zkušenostní učení.
  • Dimenze IKK – plánování a realizace.
  • Zpět ke konceptu Interkulturní komunikativní kompetence (dimenze, domény, znaky, kompetence, procesy atp.)
  • Zhodnocení.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (23.03.2022)

Průběžné plnění zadaných úkolů.

Aktivní účast na seminářích (1 absence)

Odevzdání kompletního portfolia dle zadání v daném termínu.

Závěrečný reflektivní rozhovor.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK