Cílem předmětu je seznámit studenty ze základními aspekty dějinného vývoje Spojených států amerických od počátků kolonizace Severní Ameriky, přes založení prvních státních útvarů, rozvoj koloniální správy, dále též s bojem amerických osad za nezávislost, občanskou válkou, obdobím bouřivého rozvoje americké ekonomiky přes základní dějinné aspekty Spojených států ve dvacátém století: participace v první světové válce, meziválečný rozvoj a krize, participace ve druhé světové válce a postupné vytváření sítě mezinárodních vztahů, v nichž se Spojené státy jeví jako klíčový tvůrce politiky a kultury dvacátého století do současnosti.
Studenti se připravují na hodiny zpracováváním povinných úkolů – převážně krátká četba (obsah textů + nová slovní zásoba), což dává studentům základ pro diskuze na seminářích, které jsou posléze doplněny presentacemi vyučujícího.
Studenti se na seminářích seznámí se základním kulturně-politickým vývojem Spojených států amerických a jejich rolí v celosvětovém kulturně-politickém kontextu. Znalosti osvojené na seminářích pomohou studentům nejen lépe se orientovat v současné mezinárodní politice, ale též při studiu v povinných kurzech americké literatury.
Poslední úprava: PhDr. Jan Váňa (08.02.2018)
This subject aims to familiarise its students with the basic aspects of the historical development in The United States of America beginning with the early settlement and colonisation of North America continuing through the first states founded in America, colonial administration, the War of Independence, the Civil War, the period of American industrial and economic growth passing to the basic aspects of American historical development in the 20th century: the participation in WWI, the interwar growth and crisis, the participation in WWII, the gradual establishment of the international relation net in which the USA appears to play the undeniable role as a co-creator of culture and politics of the 20th and 21st century.
It is necessary for the students to be prepared for the seminars doing regular and obligatory homework, namely compulsory reading (focused on the content and topic-specific vocabulary) which forms the basis for the following seminar discussions which are subsequently supplemented by teacher´s presentations.
Students make themselves familiar with the basic cultural and political development in the USA and its role in the global cultural and political context. The knowledge gained at the seminars is going to help the students to make themselves oriented in current international politics and moreover in compulsory courses of American literature.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Jan Váňa (30.01.2021)
Popis distanční výuky:
- distanční výuka probíhá skrz internetovou platformu Google Classroom (GC), každý student kurzu má povinnost zřídit si do ní přístup přes vyučujícího (ergo disponuje emailovým účtem na gmailu)
- distanční výuka probíhá následovně:
vyučující zadává každý týden v den výuky týdenní přípravu (zadaná práce v GC) - jedná se typicky o tyto části, které jsou povinné pro všechny účastníky kurzu:
ppt presentaci + audio přednášku
týdenní četba (zde se jedná o krátký text či video - typicky dokument + zpracování pracovního listu + zpracování vybrané slovní zásoby)
týdenní příprava může též obsahovat další doplňkové materiály k tématu, jejichž zpracování je pro studenty dobrovolné (další videa, články, doplňková četba)
vyučující nabízí rovněž studentům možnost konzultací přes Google Meet – ty jsou vypisovány formou Google dokumentu, ve kterém se studenti, mají-li zájem, na konzultace přihlašují
Poslední úprava: PhDr. Jan Váňa (30.01.2021)
Online teaching / learning description:
- online teaching / learning is realised through Google Classroom platform (GC), this means that for each and every student it is compulsory to arrange the access to the GC course via the teacher (i.e. each student has a gmail account)
- online teaching / learning is realised in the following way:
· each week on the teaching day the teacher sends so-called week preparation (tasks presented in GC) – typically, these tasks are compulsory for each and every course attender:
o a ppt presentation + audio lecture
o a week reading assignment (a short text or a video – typically a documentary + a worksheet + extracted vocabulary)
· week preparation may also contain some other additional materials topically based, these materials are optional to be dealt with (other videos, articles, further reading tips)
· course attenders are also offered consultations via Google Meet – these are announced through a Google document, in which, if interested or in need, students may sign up for
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Váňa (08.02.2018)
O´CALLAGHAN, B. An Illustrated History of the USA, Harlow: Longman Group UK Limited, 1991.
ZINN, H. A People´s History of the United States, New York: Harper Perennial Modern Classics, 2005.
ZINN, H. A People´s History of American Empire, New York: St Martin´s Press, 2008.
YOUNG, E. American History for Everyone, Bloomington: Xlibris Corporation, 2008.
JOHNSON, P. Dějiny amerického národa, Praha: Academia, 2000.
TINDALL, G. – SHI, D. Dějiny Spojených států amerických, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2008.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jan Váňa (12.09.2019)
docházka 80% (max. 2 absence)
závěrečný test skládající se ze tří bodově shodných částí
· znalosti (odvíjí se od presentací)
· slovní zásoba (odvíjí se od povinné četby)
· krátká esej (200 slov; odvíjí se od presentací a četby)
minimální bodová hranice pro udělení zápočtu je 65%
počet pokusů na složení zápočtového testu: 2 pokusy
Poslední úprava: PhDr. Jan Váňa (12.09.2019)
80% attendance (max. 2 absences allowed)
end-of-the-course test consisting of three equal parts
· knowledge (based on presentations) 1/3
· vocabulary (compulsory reading based) 1/3
· short essay (200 words; based on presentations and reading) 1/3
minimal percentage score to grant the credit is 65%
there are 2 attempts to pass the credit test
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jan Váňa (08.02.2018)
TÝDEN 1: Počátky osídlení
TÝDEN 2: Koloniální Amerika
TÝDEN 3: Válka za nezávislost
TÝDEN 4: Amerika v 19. století
TÝDEN 5: Občanská válka
TÝDEN 6: Období rekontrukce
TÝDEN 7: Od Velké války k Velké krizi
TÝDEN 8: Druhá světová válka
TÝDEN 9: Studená válka I. (úvod)
TÝDEN 10: Studená válka II. (50. léta )
TÝDEN 11: Studená válka III. (60. a 70. léta)
TÝDEN 12: Studená válka IV. (80. a 90. léta)
Poslední úprava: PhDr. Jan Váňa (08.02.2018)
WEEK 1: The Early Beginnings of America
WEEK 2: Colonial America
WEEK 3: The War for Independence
WEEK 4: 19th century America
WEEK 5: The Civil War
WEEK 6: Reconstruction
WEEK 7: From the Great War to the Great Depression
WEEK 8: The Second World War
WEEK 9: The Cold War I. (intro)
WEEK 10: The Cold War II. (1950´s )
WEEK 11: The Cold War II. (1960´s + 1970´s )
WEEK 12: The Cold War II. (1980´s + 1990´s )
WEEK 1
The Early Beginnings of America
Layout:
Native Americans, Explorers from Europe, Virginia establishment, Puritan New England