PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná média v MŠ - OPB03V610C
Anglický název: Media in Visual Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.01.2020)
Kurz prohlubuje zkušenosti studentů s výtvarnými médii vhodnými pro předškolní výtvarnou výchovu. Ukazuje, jak je tato zkušenost přínosná pro rozvoj výtvarného projevu. Seznamuje studenty s netradičními výtvarnými médii a předkládá jejich vazbu na úkol, vizuálně obrazové prostředky a na námětovou a tematickou rovinu práce. Studující se seznamují s významem vybraných typologií výtvarné tvorby a učí se uvažovat o souvislostech barvy, tvaru, objemu, světla a dalších vizuálně-obrazných prvků v situacích výchovy v mateřské škole. Témata: 1) Druhy výtvarných médií a jejich uplatnění v mateřské škole. 2) Rozvoj výtvarného projevu u dětí v mateřské škole skrze výtvarná média. 3) Vazba výtvarných médií na úkol, výtvarný jazyk, námět a téma při plánování výtvarných činností. 4) Typologie tvorby a volba výtvarných médií v mateřské škole.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (17.01.2020)

BLÁHA, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. Praha: Togga, 2013. Musica viva (Togga). ISBN isbn978-80-7476-019-8.

HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN isbn978-80-87553-30-5.

KOHNOVÁ, Jana. Profesní rozvoj učitelů. Univerzita Karlova v Praze –Pedagogická fakulta. Praha: Nakladatelství a vydavatelství KREACE, s. r. o., Praha, 2012, s. 41-49. ISBN 978-80-7290-548-5.

MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Přeložil Miloš CALDA. Praha: Mladá fronta, 2011. Strategie. ISBN isbn:978-80-204-2409-9.

SLAVÍK, Jan. Nová média na pomezí praxe a teorie výtvarné výchovy. Výtvarná výchova: Časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010, 50(2), 12-17.

TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Praha: Gasset, 2011. Modrý Mauricius. ISBN isbn:978-80-87079-15-7.

Internetový zdroj: www.artlist.cz.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (07.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8681 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK