PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe výtvarné výchovy - OPB03V502B
Anglický název: Theory and Practice of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Prerekvizity : OPB03H407A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.01.2020)
Předmět umožňuje ověření dosavadních teoretických poznatků v reflektivní praxi. Studující samostatně plánují a realizují výtvarné činnosti v mateřské škole a věnují se systematické reflexi těchto činností, diskutují realizované pedagogické pokusy a hospitace. Kurz se zaměřuje na vedení reflektivního deníku a seznamuje studující s konceptem reflektivního praktika a základy empirického výzkumu ve výtvarné výchově. Kurz se dále zaměřuje na tvorbu pedagogického portfolia, studující se učí diskutovat odbornou problematiku s oporou o odborné texty a vlastní reflektované zkušenosti s pedagogickou tvorbou. Důraz je kladený na otázky možných pojetí výtvarného vzdělávání s ohledem na pojetí výtvarného a uměleckého díla, role výtvarných médií ve výtvarné výchově, vztahu současnosti a historie výtvarné kultury, vysokého umění a populární kultury, a cíli výtvarné výchovy, a dále na otázky rozvoje vizuální gramotnosti, kreativity a možnostmi enkulturace dětí v situacích mateřské školy Témata: 1) Reflektivní praxe, pedagogické pokusy. 2) Reflektivní deník. 3) Základy výzkumu ve výtvarné výchově. 4) Tvorba pedagogického portfolia. 5) Koncepce výtvarné výchovy v reagující na umění a teorii umění. 6) Vývoj vlivných pojmů oborové didaktiky, vizuální gramotnost a kreativita. 6) Prohloubení porozumění teoretickým konceptům. 7) Analýza a reflexe, reflektivní deník a pedagogické portfolio.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (17.01.2020)

BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním: [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. 2. vyd. Úvaly: Albra, redakce SPL - Práce, 2007. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra, redakce SPL - Práce). ISBN isbn978-80-7361-038-8.

FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

HAZUKOVÁ, Helena a Miloslava DVOŘÁKOVÁ. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN isbn80-7083-661-x.

KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7035-155-1.

SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7.

ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8660 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK