PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe tělesné výchovy - OPB03T503B
Anglický název: Theory and Practice of Physical Education
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc.
Prerekvizity : OPB03T406A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Zdeňka Engelthalerová (26.01.2020)
Cílem kurzu je, v souladu s požadavky státní závěrečné zkoušky, prohloubit znalosti a dovednosti pro realizaci pohybových činností v MŠ a jejich řízení. V oblasti teorie jsou obsahem hlubší znalosti tělesného a fyziologického vývoje dítěte ve vztahu k vývoji motoriky a pohybovým činnostem. Prakticky si studenti rozšíří znalosti a dovednosti v oblasti základní motoriky a psychomotoriky, dalšími možnostmi rozvoje pohybových dovedností vhodných pro děti předškolního věku, možnostmi propojení pohybu s psychickými a sociálními aspekty vývoje a řízení her a různých forem pohybových činností. Témata: 1) Základy anatomie a fyziologie ve vztahu k růstu, vývoji motoriky a zátěži. 2) Pohybové schopnosti a dovednosti. 2) Ontogeneze motoriky. 3) Základní motorika - teorie a praktické příklady činností. 4) Psychomotorika - propojení motoriky s psychickým a sociálním vývojem - teorie a praktické náměty. 5) Řízení her a pohybových činností v rozvoji základní motoriky.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.01.2020)

ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem: základy psychomotoriky. 2. Praha: Asociace Sport pro všechny, 2000.

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha: Olympia, 2001. ISBN 80-703-3313-8.

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-162-5.

DVOŘÁKOVÁ, Hana a Vendula KOPŘIVOVÁ. Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-775-5.

ENGELTHALEROVÁ, Zdeňka, ANDRES, Roman a Jana HAVELKOVÁ, ed.. Receptář činností pro polytechnickou výchovu v mateřských školách. Vlašim: Český svaz ochránců přírody, 2015. ISBN 978-80-87964-05-7.

HERM, Sabine. Psychomotorické hry: 92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-717-8139-8.

KUTÁČ, Petr a Taťána NAVRÁTÍKOVÁ. Cvičíme a hrajeme si na lyžích. Olomouc: HANEX, 2002. ISBN 80-857-8339-8.

MÁČEK, Miloš a Jiřina MÁČKOVÁ. Fyziologie tělesných cvičení. Praha: Onyx, 1995. ISBN 80-852-2820-3.

PECHOVÁ, Jaromíra. Cvičení pro zdraví s balančními míči a dalšími pomůckami: náměty pro zdravotní pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8448-6.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8661 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK