PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika tělesné výchovy prohlubující - OPB03T406A
Anglický název: Deepening Didactics of Physical Education
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Zk [HT]
Počet míst: 26 / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Prerekvizity : OPB03T304A
Je prerekvizitou pro: OPB03T503B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)
Teoretické znalosti se týkají učení a motorického učení, forem pohybových činností v MŠ, metod a stylů v řízení předškolních dětí, možností realizace RVP PV pomocí pohybových činností. Studenti se seznámí s benefity pohybové aktivity, problematikou rané specializace a budou se v prohlubujícím pohledu zabývat didaktickými zásadami při osvojování pohybových dovedností. Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při zajišťování záchrany a dopomoci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)

Cílem kurzu je prohloubit znalosti a dovednosti v řízení pohybových činností v mateřské škole v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)

Předmět je hodnocen 2 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

přímá výuka: 12 hodin

samostudium a zdokonalování: 20 hodin

příprava na ZK: 28 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)

BOROVÁ, Blanka. Cvičíme s malými dětmi: náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8223-8.

BURIÁNOVÁ, Jana, Věra JAKOUBKOVÁ a Hana NÁDVORNÍKOVÁ. Vedení mateřské školy. Praha: Raabe, 1997-2004.

JAKOUBKOVÁ, Věra, Hana NÁDVORNÍKOVÁ a Jana BURIÁNOVÁ, ed.. Metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2000. ISBN 80-863-0703-4.

RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-718-4659-7.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018.

CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V., PANSKÁ, Š., ČERNÁ, J.   Gymnastická terminologie. Praha. UK FTVS. 2013. Multimediální učební text. CD- ROM. ISBN 978-80-87647-00-4. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html

ChHRUDIMSKÝ, Jan, KRIŠTOFIČ, Jaroslav, MAREK, Jaroslav, VORÁLKOVÁ, Jitka, Gymnastika v obrazech - multimediální učebnice. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. Praha: ISV. Tělovýchova, 2000. ISBN 80-858-6654-4.

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.

NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha. UK FTVS. 2011 DVD. ISBN-978-80-86317-83-0. grant FRVŠ 1003, https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf

SKOPOVÁ, Marie, ZÍTKO. Miroslav. Základní gymnastika. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1323-version1-zakladni_gymnastika.pdf

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)

Témata:

1) Učení a motorické učení.

2) Formy pohybových činností v mateřské škole.

3) Metody a styly v řízení pohybových činností u předškolních dětí.

4) Možnosti realizace RVP PV pomocí pohybových činností.

5) Benefity pohybové aktivity.

6) Problematika rané specializace.

7) Didaktické zásady při osvojování pohybových dovedností.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)

1. Seminární práce na zadané téma.

2. Ústní nebo písemná zkouška:

Otázky pro zkoušku:

A. 1. Školské dokumenty, pojetí tělesné výchovy v MŠ – cíle, úkoly, kompetence.

     2. Pohyb v životě dítěte – benefity

     3. Ontogeneze motoriky v propojení s tělesným a psychickým vývojem

     4. Pohybové schopnosti a možnosti zátěže v předškolním věku

     5. Učení se a motorické učení

     6. Učitel a proces vyučování – osobnost, typy, hlavní činnosti

     7. Pedagogické zásady v TV, základní postupy (metody nácviku) v TV.

     8. Metody a styly v TV v mateřské škole

     9. Organizační formy TV v MŠ

   10. Sociálně-interakční a metodicko-organizační formy

   11. Efektivita TV procesu a možnosti její diagnostiky

   12. Diagnostika a motorické testy u předškolních dětí

   13. Děti se zvláštními potřebami (inkluze)

 

B.  1. Základní motorika, psychomotorika – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      2. Gymnastické činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      3. Hry v mateřské škole – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      4. Hudebně-pohybová výchova – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      5. Základy atletiky – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     6. Plavání – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     7. Zdravotní TV – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     8. Pobyt v přírodě, sezónní činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     9. Lyžování, bruslení – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

   10. Zájmová TV v předškolním věku, raná sportovní specializace.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8653 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK