PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj jazyka, komunikace a čtenářské pregramotnosti - OPB03N107A
Anglický název: Language Development, Communication and Pre-Literacy
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: 30 / 90 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Je prerekvizitou pro: OPB03N206A
Je záměnnost pro: OKB03N107A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (23.01.2020)
Integrovaný předmět seznámí studenty s pojetím čtenářské pregramotnosti v širším kontextu, a to jak v oblasti rozvoje komunikačních a jazykových dovedností, dovedností předcházejících čtení a psaní, tak v oblasti dětské literatury. Studenti se seznámí s jednotlivými stadii vývoje jazykové kompetence u dítěte předškolního věku a osvojí si praktické dovednosti, jak tuto kompetenci rozvíjet. Na elementární úrovni se seznámí se základy teorie komunikace a dokáží je aplikovat ve své budoucí praxi při rozvoji komunikačních dovedností předškolního dítěte. Studenti si uvědomí důležitost kultivovaného a funkčního jazykového projevu jako nezbytného předpokladu pro naplnění odborného profilu učitele/učitelky mateřské školy jako řečového vzoru. Předmět u studentů dále rozvíjí interpretační schopnosti literární díla, orientuje je na současném knižním trhu, charakterizuje kvalitní literaturu a časopisy pro děti předškolního věku s důrazem na rozvoj rozvoji čtenářských strategií vedoucích k hlubšímu porozumění textu a rozvoji myšlení, motivaci k četbě a sdílení prožitků z přečteného. U studentů je pěstováno vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Semináře jsou realizovány prostřednictvím konstruktivistických metod výuky. Témata: 1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace. 2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické). 3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku. 4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů. 5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním. 6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku. 7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku. 8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu. 9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči 10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí. 11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí. 12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.08.2021)

Cílem předmětu je získání teoretickcýh i praktických znalostí a dovedností v oblasti rozvoji řeči, komunikace a čtenářské pregramotnosti. Studenti dokážou vysvětlit pojetí čtenářské pregramotnost v širším kontextu, včetně komunikačních a jazykových dovedností. Dokážou se orientovat v nabídce kvalitní dětské literatury a interpretovat literární dílo. Na základě znalostí z teorie komunikace dokážou rozvíjet komunikační dovednosti u dětí. 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)

Studium doporučené odborné literatury k oblasti jazyka a komunikace, čtenářské pregramotnosti; čtení knih pro děti předškolního věku - orientace na současném knižním trhu, orientace v základních tématech, volba kvalitní dětské knihy, celková charakteristika literárního díla. 

Vyčíslení studijní zátěže: 48h přímá výuka, 24h příprava na výuku, 30h samostudium literatury, 10h práce se studijními materiály, 15h plnění průběžných úkolů, 15h seminární práce, 7h příprava na zápočet. Celkem 149h.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.08.2021)

BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3

Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0.

CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://publi.cz/eknihy/?book=462-jazykovy-vyvoj-ditete 

KROPÁČKOVÁ, Jana, WILDOVÁ, Radka, KUCHARSKÁ, Anna. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Praha: Pedagogická orientace, roč. 24, č. 4, s. 488–509.

LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Jak si děti osvojují příběhy. In: Český jazyk a literatura. Praha: Fraus, 1950-, 59(2), s. 97-99. ISSN 0009-0786.
MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.

MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.

OPRAVILOVÁ, Eva. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984.

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.

SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

přednášky, diskuse, práce s literárními texty, skupinové práce, videoukázky z praxe.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Témata:
1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace.
2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické).
3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku.
4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů.
5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním.
6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku.
7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku.
8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu.
9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči
10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí.
11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí.
12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě splnění všech dílčích průběžných úkolů v prostředí Moodle.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8695 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK