PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní, sociální a profesní rozvoj - OPB03N103A
Anglický název: Personal, social and professional development
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB03N103A
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (22.09.2022)
Předmět vede studenty činnostní a prožitkovou formou k poznávání sebe sama i druhých, prohlubuje jejich schopnost porozumění, navazování kontaktů, komunikace a kooperace. Má přispívat k rozvoji autentické osoby se schopností komunikace, vysoce empatické a respektující druhé. Vede k prohlubování profesního rozvoje, jeho plánování a reflexe, k rozvoji sebeuvědomění sebe jako učitele. Studenti rozvinou schopnosti a dovednosti nezbytné pro výkon práce učitele v předškolním zařízení. Témata: 1) Oblast osobnostních kompetencí: - rozvoj intrapersonální inteligence, sebepoznání (já jako zdroj informací, druzí jako zdroj informací o mně; moje psychika, moje hranice, temperament, postoje, hodnoty), sebepojetí (vztah k sobě samému),jak se odráží mé já v mém chování a ve vztahu k druhým - seberegulace – regulace prožívání i jednání, sebeovládání, vůle, organizace času, stanovování osobních cílů, moje vize - psychohygiena, předcházení stresu ve vztazích, zvládání stresu - kreativita (základní rysy – pružnost nápadů, originalita, citlivost), tvořivost v mezilidských vztazích 2) Oblast sociálních kompetencí: - rozvoj interpersonální inteligence, poznáváních druhých, vzájemné hlubší poznání ve skupině,rozvoj pozornosti vůči odlišnostem, hledání výhod v odlišnostech, chyby při poznávání lidí - komunikace, metody efektivní komunikace, aktivní naslouchání, dialog, empatický rozhovor,asertivní jednání, poskytování zpětné vazby. - kooperace/kompetice – rozvoj potřebných dovedností, dovednosti pro etické zvládání soutěže - sociální role, sociální status učitele 3) Oblast morálních hodnot: - etika učitelské profese, analýza, vlastních postojů a hodnot, vytváření povědomí o hodnotách typu zodpovědnost, spravedlnost, respekt apod., prosociální a pomáhající chování - řešení pedagogických situací, problémy v mezilidských vztazích, diverzita a její vnímání, rozhodování z hlediska typů problémů a sociálních rolí
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Vyčíslení studijní zátěže: 24h přímá výuka, 12 h příprava na cvičení, 5h samostudium literatury, 5h práce se studijními materiály, 5h plnění průběžných úkolů, 8h příprava na zápočet. Celkem 59h. 

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (22.09.2022)

ALDORT, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh. 2010 ISBN 978-80-7252-287-3.

HÁJEK, Karel, 2012. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0221-9.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.

HERMOCHOVÁ, Soňa, Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-5612-4.AISIS, 2005.

KNOBLAUCH, Jörg, 2013. Cíle v pracovním i osobním životě. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0346-9.

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4

KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2012. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 978-80-7195-573-3.

KŘÍŽ, Petr, 2005. Kdo jsem, jaký jsem: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-4669-2.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

SVOBODOVÁ, Eva, 2017. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Dotisk 2. vydání. Ilustroval Adéla VOJTĚCHOVÁ. Praha: Raabe. ISBN 978-80-87553-64-0.

Další doporučení literatura:

ŠEĎOVÁ,K., ŠVAŘÍČEK,R., SEDLÁČEK,M.,ŠALAMOUNOVÁ,Z. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova Univerzita, 2016.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (22.09.2022)

Studenti v průběhu semestru procházejí interaktivními činnostmi, studují doporučenou literaturu, plní drobné úkoly, které vkládají do Moodle.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Témata:
1) Oblast osobnostních kompetencí:
- rozvoj intrapersonální inteligence, sebepoznání (já jako zdroj informací, druzí jako zdroj informací o mně; moje psychika, moje hranice, temperament, postoje, hodnoty), sebepojetí (vztah k sobě samému), jak se odráží mé já v mém chování a ve vztahu k druhým
- seberegulace – regulace prožívání i jednání, sebeovládání, vůle, organizace času, stanovování osobních cílů, moje vize
- psychohygiena, předcházení stresu ve vztazích, zvládání stresu
- kreativita (základní rysy – pružnost nápadů, originalita, citlivost), tvořivost v mezilidských vztazích
2) Oblast sociálních kompetencí:
- rozvoj interpersonální inteligence, poznáváních druhých, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem, hledání výhod v odlišnostech, chyby při poznávání lidí
- komunikace, metody efektivní komunikace, aktivní naslouchání, poskytnutí zpětné vazby. Vedení podpůrného rozhovoru, asertivní komunikace
- kooperace/kompetice – rozvoj potřebných dovedností, dovednosti pro etické zvládání soutěže
- sociální role, sociální status
3) Oblast morálních hodnot:
- etika učitelské profese, analýza, vlastních postojů a hodnot, vytváření povědomí o hodnotách typu zodpovědnost, spravedlnost, respekt apod., prosociální a pomáhající chování
- řešení pedagogických situací, problémy v mezilidských vztazích, rozhodování z hlediska typů problémů a sociálních rolí

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (22.09.2022)
Způsob zakončení: zápočet
min. 80% aktivní účast na seminářích.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (19.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8627 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK