PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Repetitorium z didaktiky matematiky - OPB03M605C
Anglický název: Repetitorium of Didactics of Mathematics
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (23.01.2020)
Cílem předmětu je prohloubit u studentů základy matematických představ tak, aby byli schopni profesionálněji analyzovat reakce dítěte vzhledem k jeho rozvíjení v předmatematické gramotnosti a dle toho doplňovat či upravovat jeho program, komunikovat s rodiči a kolegy. Témata: 1) Představy o rovinných a prostorových útvarech; pojem tvar, geometrický tvar a geometrický útvar. 2) Dekompozice a kompozice v geometrii a aritmetice. 3) Zápisy čísla v různých kulturách i v historii; význam zápisu čísla; fungování různých typů zápisů. 4) Modely v matematice a různé typologie modelů. 5) Co lze dělat s číslem; co víme o čísle a k čemu to je učiteli. 6) Metody řešení nejen kalkulus; např. substituce. 7) Významy slov matematice; pojem a termín; nezralost nebo deformace pojmu; prázdný pojem; terapeutické aktivity. 8) Výrok a jeho pravdivost; výrok jednoduchý a složený; zobecňování a míra zobecnění; kvantifikované výroky. 9) Logické úlohy (zebry, na neprázdný průnik, řad a závislosti, o lhářích a podobně); práce s nadprůměrným dítětem. 10) Jak pracovat s děti v inkluzi (matematika a cizinec, retardované dítě, dítě mladší tří let; slabozraké dítě apod.).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (23.01.2020)

HEJNÝ Milan a Darina JIROTKOVÁ Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Praha : UK PEDF, 1999. ISBN 80-86039-92-7.

MOSCOVICH Ivan Velká kniha hlavolamů. Praha : Perfekt, 2008. ISBN 978-80-8046-404-2.

OPAVA Zdeněk Matematika kolem nás. Praha : Albatros, 1989.

ROUGIER André Rozvíjíme logické myšlení. Praha : Portál, 1997.  ISBN 80-7178-482-6.

ZELINA Ladislav Středoškolská geometrie. Praha : SNTL, 1973.

Učebnice matematiky pro ZŠ (Prodos, Fraus, Alter, Taktik, H-mat,…)

Úlohy z matematických soutěží pro 1. stupeň ZŠ (Čmelda, Matematický klokan, Pangea)

Velká kniha logických úloh Praha : Esence, 2019. ISBN 978-80-7617-802-1.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (12.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8676 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK