PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematické gramotnosti s exkursí - OPB03M604C
Anglický název: Didactics of mathematical literacy with excursion
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)
Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse. Cílem kurzu je prohloubit didaktické myšlení posluchačů, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP. Dalším cílem kurzu je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry. Oproti původní akreditaci je tento cíl rozšířen o prohloubenou diagnostiku vzhledem k pojmu číslo v roli počtu a vzhledem k problematice časoprostorové orientace s využitím výsledků výzkumu vyučujícího. Témata: 1) Rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmatematické gramotnosti typ 1. 2) Diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a grafické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční. 3) Gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v pregrafické práci s celkem a částmi. 4) Porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra. 5) Kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě. 6) Pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz; hry na pravděpodobnost. 7) Stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly. 8) Volitelná témata dle zájmu studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)

Cílem předmětu je užší propojení teorie s praxí, rozvoj didaktických dovedností v kontextu předmatematické gramotnosti v mateřské škole, u studentů prohloubit didaktické myšlení, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)

Studium dané problematiky je rozděleno dle kreditních bodů v akreditaci na hodinové dotace následovně: 24 h prezenčně, 30 h samostané písené práce v průběhu na závěr kurzu, zbytek samostudium.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

HEJNÝ, M. a Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2014. 978-80-262-0901-0.

HLAVLÍKOVÁ, J. Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc. DP UK PEF 2018

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Cesta k práci s číslem. Praha: Pro futuro consulting, 2014.

KASLOVÁ, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016.

KASLOVÁ, M. (2015) Pre-school child and natural number. In Kreiner, K. and  N. Vondrová (ed.)  Proceedings CERME9, (2035 - 2037). Prague: Charles University Faculty of Education. ISBN 978-80-7290-844-8

KASLOVÁ, M. a A. HAVLÍČKOVÁ (2023) Karetní hry pro děti ve věku 5-10 let. In Naďa Vondrová (Ed.) Sborník konference Dva dny s didaktikou matematiky, s. 157-166. Dostupné na https://8d8f55af62.clvaw-cdnwnd.com/0023db53731df613e31376e312bef977/200000239-ebe8febe91/Sbornik%20Dva%20dny%20s%20didaktikou%20matematiky%202023%20(1).pdf

KASLOVÁ, M. a R. HAVLÍČKOVÁ (2022) HRY K PŘEMÝŠLENÍ.In Naďa VONDROVÁ (Ed.) SBORNÍK DVA DNY S DIDAKTIKOU MATEMATIKY, S. 101-115, doastupné na https://8d8f55af62.clvaw-cdnwnd.com/0023db53731df613e31376e312bef977/200000209-4984e49850/Sborn%C3%ADk%20Dva%20dny%20s%20DM%202022.pdf

LÁTAL, I. Počítání s kostkáčem. Praha: Česká televize 2006. ISBN 80-85005-63-8.

MLČOCHOVÁ, M. a kol. Šimonovy listy 1 - 16. Praha: Kosmas, 2009 – 2011.

VANČUROVÁ, E. 5x Filip. Praha: Albatros, 1984.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2024)

V prostředí mateřské školy se střídá forma pozorování a vlastní práce s dětmi, vše propojeno s reflexí a analýzou evidovaných dat. Oporou jsou texty tvořené k tématům, která si vybrali studenti na počátku kurzu, student si vytváří portfolio.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)

Témata: 1) Rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmatematické gramotnosti typ 1.
2) Diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a grafické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční.
3) Gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v pregrafické práci s celkem a částmi.
4) Porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra.
5) Kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě.
6) Pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz a přesahy do etiky; hry na pravděpodobnost.
7) Stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly. 8) Volitelná témata dle zájmu studentů.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (18.01.2024)

 úspěšné zakončení 2.r. ZS; případně vykonaná ZK v LS 2.r.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2024)

Zakončení předmětu je podmíněno splněním požadavků a-c: a) nadpoloviční účastí (vyšší než 50 %); b) aktivní účastí na semináři - zapojení do práce s dětmi, do analýzy aktivit, do diskuse; c) vlastní přípravou v písemné podobě ke zvolenému tématu.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Odkaz na kurz v Moodle je:  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8675 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 videozáznamy praxí

Odkaz na kurz v Moodle je:  (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK