PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudebně-pohybová výchova s praxí - OPB03H609C
Anglický název: Music and Movement Education with Practice
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.01.2020)
Předmět se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti přiměřené dětem předškolního věku realizovatelné v prostředí MŠ nebo v kroužku. Výuka probíhá částečně v seminářích v prostorách PedF UK a částečně v předškolním oddělení dětského tanečního souboru. Předmět prakticky seznamuje studenty s rozvojem hudebně pohybových dovedností dětí a s jeho stimulací. Uschopňuje studenty k vedení hudebně pohybové výchovy po stránce motivační a pohybové i po stránce zajištění hudebního doprovodu vlastní hrou nebo výběrem reprodukované hudby. Dotýká se problematiky rozvoje grafomotoriky a podpory dětí s nevýhodným typem laterality prostřednictvím hudebně pohybových činností. Témata: 1) Prvky lokomoce a krokové variace: chůze, běh, pochod, pérování, poskok, cval, přísunný krok. 2) Pohyb v prostoru: pohyb ve volném prostoru, po kruhu, v zástupu, v řadě. 3) Výběr a hra vhodných písní k hudebně pohybovým činnostem, hra improvizovaného klavírního doprovodu k pochodu, běhu a poskoku, výběr reprodukované hudby různých žánrů. 4) Kontrastní múzické faktory a jejich vyjádření při pohybové improvizaci, hra na klavír a flétnu k těmto činnostem. 5) Hudebně pohybové hry a metodika jejich osvojování. 6) Hudebně pohybové činnosti a dítě s nevýhodným typem laterality. 7) Hudebně pohybové činnosti v rozvoji grafomotoriky. 8) Na praxi: náslechy, vedení jednoduchých pohybových činností, klavírní korepetice k pohybovým činnostem dětí, reflexe vedená pedagogem.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)
Celková časová zátěž studenta 154,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 5 až 6
Přidělené kredity 6
Zakončení Z
   
Přímá výuka  
Přednášky: 0
Cvičení: 2
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 100 minut
Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
   
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:  
E-learningový kurz (odkaz):

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8680

Stručný popis přípravy na výuku: studium literatury, osvojování klavírní hry pro korepetici pohybových činností, příprava praktických výstupů, zpracování reflexí z praxe, reflexe shlédnutých videomateriálů.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.01.2020)

BINDEROVÁ, Eva. České lidové tance: pro 1. až 8. ročník hudební a taneční školy. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-23947-1.

BOGDANOWICZ, Marta a Jana SWIERKOSZOVÁ. Metoda dobrého startu. Ostrava: Kasimo, 1998dotisk. Metoda dobrého startu. ISBN 80-902497-0-1.

JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002. ISBN 80-903115-7-1.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu: pro lidové školy umění. Praha: SPN, 1981. Odborná literatura pro veřejnost.

VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb: hudebně pohybová výchova. [2. vyd.]. Praha: Editio Supraphon, 1987. Comenium musicum.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)

Témata:

1) Prvky lokomoce a krokové variace: chůze, běh, pochod, pérování, poskok, cval, přísunný krok.

2) Pohyb v prostoru: pohyb ve volném prostoru, po kruhu, v zástupu, v řadě.

3) Výběr a hra vhodných písní k hudebně pohybovým činnostem, hra improvizovaného klavírního doprovodu k pochodu, běhu a poskoku, výběr reprodukované hudby různých žánrů.

4) Kontrastní múzické faktory a jejich vyjádření při pohybové improvizaci, hra na klavír a flétnu k těmto činnostem.

5) Hudebně pohybové hry a metodika jejich osvojování.

6) Hudebně pohybové činnosti a dítě s nevýhodným typem laterality.

7) Hudebně pohybové činnosti v rozvoji grafomotoriky.

8) Na praxi: náslechy, vedení jednoduchých pohybových činností, klavírní korepetice k pohybovým činnostem dětí, reflexe vedená pedagogem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)

Realizace hudebně pohybových činností v seminární výuce, prezentace připravených materiálů v rámci konzultace (v písemné podobě, případně s přiložením zvukových nahrávek - dle pokynů).

U presenčního i kombinovaného studia má předmět výrazně činnostní charakter a vyžaduje aktivní přítomnost zapsaných studentů, přípravu a realizaci hudebně pohybových činností v seminární výuce i na praxi.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8680 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

http://www.czechcoordinatoreas.eu/obsah.htm Božena Viskupová - hudebně pohybový seminář

www.czechcoordinatoreas.eu › TanceViskupova

taneční pásmo: Šel šmatlavej do tance: https://www.youtube.com/watch?v=jY

_xwMjn3uw&list=PLETEbakY-LlQYdS4UlaDuZ1x7

nsX80cON&index=5&t=33s

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK