|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (17.01.2020)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Stručný popis přípravy na výuku: Příprava hudební pohádky, příprava v okruzích státní závěrečné zkoušky z HV, příprava na výstupy na praxi. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (11.01.2020)
KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1. KMENTOVÁ, Milena. Témbrový sluch předškolních a mladších školních dětí ve světle pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2019. ISBN 978-80-7603-112-8. KODEJŠKA, Miloš a Hana VÁŇOVÁ. Hudební výchova dětí předškolního věku. 1, Hudební schopnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-035-X. KRÁLOVÁ, Eva, Miloš KODEJŠKA, Mária STRENÁČIKOVÁ a Maciej KOŁODZIEJSKI. Hudební klima a dítě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-885-1. LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2. ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24939-6. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Témata: 1) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku s motivací hudební pohádkou), integrativní přístupy v hudební výchově. 2) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace. 3) Didaktické zásady v hudebním vyučování: tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost. 4) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce). 5) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy.
6) Diagnostika hudebních schopností prostřednictvím hudební činností, prezentace částí hudební pohádky. Studenti předloží pro děti v předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku, ve které se propojí jednotlivé součásti estetické výchovy. Využijí např. přímé řeči, obsah zvýrazní nakresleným obrázkem, vyrobenou učební pomůckou. Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo příběhu prohloubí vlastní písní, která se váže k obsahu. Tak se prohloubí estetický prožitek z literární, výtvarné a z hudební výchovy. Budou zachována ti hlediska: - psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky) - estetické (kvalita uměleckého projevu) - výchovné (morálně-etický obsah sdělení) 7) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)
Úspěšné absolvování předmětu Didaktika estetických výchov prohlubující |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Studenti opakují a prohloubí své teoretické i praktické hudební znalosti a dovednosti (předkládají parciální úkoly), u zkoušky je prakticky prokáží (hra na klavír a zpěv písní v mollových tóninách, zpěv zadaných písní s fonogestikou, základní použití tonální metody L. Daniela, zpěv české státní hymny s taktováním). Studenti se formou referátů podílejí na tématu Základy hudební psychologie. Studenti připraví a prezentují transdidaktický koncept nazvaný Hudební pohádka. Student vytvoří pro děti předškolního věku pohádku, ve které propojí hudbu s ostatními uměleckými i mimouměleckými oblastmi (např. literární, poetickou, výtvarnou, dramatickou, přírodovědnou, motorickou, konstruktivní). Její části prezentují v seminární výuce. Odevzdání písemné podoby doplní nahrávkou hudební složky pohádky. Studenti vytvoří a odevzdají sérii tří realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce, může navazovat na Hudební pohádku). Písemné řešení doplní nahrávkami hudební složky příprav. Studenti realizují hudební činnosti v seminární výuce v MŠ nebo v dětském souboru. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (12.09.2023)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8724 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). |