PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe hudební výchovy - OPB03H501B
Anglický název: Theory and Practice of Music Education
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, KZ [HT]
Počet míst: 10 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Prerekvizity : OPB03H407A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (17.01.2020)
Přednášky předmětu sledují tematické okruhy státní bakalářské zkoušky z hudební výchovy s akcentem na hudební psychologii a didaktiku. Cvičení probíhají částečně v prostorách fakulty – zaměřují se na aktivní vedení hudebních činností s diagnostickým charakterem, částečně probíhá výuka formou náslechů a praktického vedení hudebních činností v mateřské škole nebo v předškolním oddělení dětského souboru. Témata: 1) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku s motivací hudební pohádkou), integrativní přístupy v hudební výchově. 2) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace. 3) Didaktické zásady v hudebním vyučování: tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost. 4) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce). 5) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy. 6) Diagnostika hudebních schopností prostřednictvím hudební činností, prezentace částí hudební pohádky. 7) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 210,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 7 až 8
Přidělené kredity 7
Zakončení KZ
   
Přímá výuka  
Přednášky: 2
Cvičení: 2
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 40 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 40 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
   
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:  
E-learningový kurz (odkaz):

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8724

Stručný popis přípravy na výuku: Příprava hudební pohádky, příprava v okruzích státní závěrečné zkoušky z HV, příprava na výstupy na praxi.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (11.01.2020)

KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1.

KMENTOVÁ, Milena. Témbrový sluch předškolních a mladších školních dětí ve světle pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2019. ISBN 978-80-7603-112-8.

KODEJŠKA, Miloš a Hana VÁŇOVÁ. Hudební výchova dětí předškolního věku. 1, Hudební schopnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-035-X.

KRÁLOVÁ, Eva, Miloš KODEJŠKA, Mária STRENÁČIKOVÁ a Maciej KOŁODZIEJSKI. Hudební klima a dítě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-885-1.

LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.

SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24939-6.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)

Témata:

1) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku s motivací hudební pohádkou), integrativní přístupy v hudební výchově.

2) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace.

3) Didaktické zásady v hudebním vyučování: tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost.

4) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce).

5) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy.

  • Základní rysy současného pojetí hudební výchovy v předškolní pedagogice. Integrativní hudební pedagogika na příkladech. Příprava na vyučování a pedagogické hudební dovednosti.
  • Hudební vývoj dítěte do tří let.
  • Hudební vývoj dítěte od tří do šesti let.
  • Charakteristika hudebních schopností. Diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku.
  • Hudebně výrazové prostředky. Rozvoj hudební představivosti v jednotlivých hudebních činnostech.
  • Význam a varianty pěveckých činností v mateřské škole, hlediska výběru písní, nácvik písně. Rozsah hlasu a dětský pěvecký projev v ontogenetickém vývoji. Tonální cítění.
  • Integrace pěveckých činností s ostatními hudebními a esteticko-výchovnými činnostmi. Modely vokální intonace. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové schopnosti.
  • Význam a varianty instrumentálních činností v mateřské škole, rozdělení a metodika hry na dětské hudební nástroje. Rytmické cítění.
  • Základní principy hudebněvýchovných konceptů E. J-Dalcroze, Z. Kodály, C. Orff, S. Suzuki. Dětská hudební tvořivost.
  • Význam a varianty hudebně pohybových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností. Hudební paměť.
  • Význam a varianty poslechových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím poslechových činností. Sluchová pozornost, selektivní sluchová pozornost.
  • Hudební činnosti v logopedické prevenci, jejich varianty a vliv na jazykové roviny.

6) Diagnostika hudebních schopností prostřednictvím hudební činností, prezentace částí hudební pohádky.

Studenti předloží pro děti v předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku, ve které se propojí  jednotlivé součásti estetické výchovy. Využijí např. přímé řeči, obsah zvýrazní nakresleným obrázkem, vyrobenou učební  pomůckou.  Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo  příběhu prohloubí vlastní písní, která se váže k obsahu. Tak se prohloubí estetický prožitek z literární, výtvarné a z hudební výchovy. Budou zachována ti hlediska:

- psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky)

- estetické (kvalita uměleckého projevu)

- výchovné (morálně-etický obsah sdělení)

7) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)

Úspěšné absolvování předmětu Didaktika estetických výchov prohlubující

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)

Studenti opakují a prohloubí své teoretické i praktické hudební znalosti a dovednosti (předkládají parciální úkoly), u zkoušky je prakticky prokáží (hra na klavír a zpěv písní v mollových tóninách, zpěv zadaných písní s fonogestikou, základní použití tonální metody L. Daniela, zpěv české státní hymny s taktováním).

Studenti se formou referátů podílejí na tématu Základy hudební psychologie.

Studenti připraví a prezentují transdidaktický koncept nazvaný Hudební pohádka. Student vytvoří pro děti předškolního věku pohádku, ve které propojí hudbu s ostatními uměleckými i mimouměleckými oblastmi (např. literární, poetickou, výtvarnou, dramatickou, přírodovědnou, motorickou, konstruktivní). Její části prezentují v seminární výuce. Odevzdání písemné podoby doplní nahrávkou hudební složky pohádky.

Studenti vytvoří a odevzdají sérii tří realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce, může navazovat na Hudební pohádku). Písemné řešení doplní nahrávkami hudební složky příprav.

Studenti realizují hudební činnosti v seminární výuce v MŠ nebo v dětském souboru.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (12.09.2023)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8724 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK