PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika estetických výchov prohlubující - OPB03H407A
Anglický název: Didactics of Aesthetic Education - Deepening
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 60 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Prerekvizity : OPB03V305A
Je prerekvizitou pro: OPB03V502B, OPB03H501B
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)
V hudebně výchovné oblasti jsou studenti v předmětu vedeni k metodické práci v kompletním spektru hudebních činností (poslechových, hudebně pohybových, pěveckých a instrumentálních), a to v jejich autonomní podobě, kombinacích i v didaktické posloupnosti. Studenti získávají dovednost organizovat a zřetelně vést hudební činnosti přiměřené dětem předškolního věku a realizovatelné v MŠ. Ve výtvarně výchovné oblasti studující získávají jistotu v práci s didaktickou analýzou plánu výtvarné činnosti a ve schopnosti reflektovat a pedagogicky diagnostikovat dětské výtvarné práce. Kurz se dále zabývá problematikou dlouhodobého plánování ve výtvarné výchově a sledování kurikulárních cílů výtvarné výchovy. Studující prohlubují schopnost používat funkční slovník k přesnější komunikaci o výtvarných činnostech v mateřské škole.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (08.02.2024)
Přidělené kredity 2
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 4 hodiny
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu: 5
E-learningový kurz (odkaz): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8719
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)

VV

HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Michaela JOHNOVÁ ČAPKOVÁ. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.

 

HV

JENČKOVÁ, Eva. Dopravní prostředky v pohybových hrách s hudbou. 1.díl. Hradec Králové: Tandem, 2010. Hudba v současné škole. Výběrová řada. ISBN 80-86901-03-3.

JENČKOVÁ, Eva. Hudební žerty s Mikulášem a čerty. 2., upr. vyd. Hradec Králové: Tandem, 2009-. Hudba v současné škole. Výběrová řada. ISBN 978-80-86901-96-1.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu: pro lidové školy umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Odborná literatura pro veřejnost.

LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200702/contents/nkc20061654728_1.pdf

RVP PV: (úplné znění k 1. lednu 2018). Praha: MŠMT, 2018. RVP PV: (úplné znění k 1. lednu 2018). Praha: MŠMT, 2018. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/

VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb: hudebně pohybová výchova. [2. vyd.]. Praha: Editio Supraphon, 1987. Comenium musicum.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)

Pro zakončení předmětu v oblasti HV se vyžaduje:

1) docházka a aktivní účast v seminářích,
2) odevzdávání (opravování) domácích úkolů; úkoly budou hodnoceny na škále: výborný - vyhovující - nevyhovující/k opravě; ke kvalitě úkolů lze přihlédnout při závěrečné klasifikaci předmětu,
3) zvládnutí presenčního písemného testu: základy hudební nauky, základy didaktiky HV,
4) absolvování praktické zkoušky ze zpěvu, hry na klavír a realizace předepsaných rytmů, dle repertoárového listu uvedeného v Moodle.

VV:

Splnění úkolů formulovaných v Moodlu. Absolvování závěrečného kolokvia.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)

Témata v hudební výchově:
1) Výběr a způsob organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj.
2) Motivace a průběh poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy.
3) Pohybové prvky: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem.
4) Kritéria výběru písní a říkadel v MŠ s různým způsobům jejich osvojení, nácviku ostinátních doprovodů hrou na tělo, na jednoduché nástroje a Orffův instrumentář.
5) Osvojování pohybových prvků a choreografií, elementární improvizace.
6) Hudební výchova a RVP PV.


Témata ve výtvarné výchově:
7) Didaktická analýza plánu výtvarné činnosti.
8) Pedagogická diagnostika ve výtvarné výchově.
9) Kurikulum výtvarné výchovy a cíle výtvarné výchovy v mateřské škole.
10) Funkční slovník výtvarné výchovy.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (08.02.2024)

Odkaz na kurz v Moodle je:

pro prezenční studium: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8719

Videozáznamy k hudebně pohybové výchově:

http://www.czechcoordinatoreas.eu/obsah.htm Božena Viskupová - hudebně pohybový seminář

www.czechcoordinatoreas.eu › TanceViskupova komentované videozáznamy nácviku choreografií v dětském tanečním souboru, notový materiál v pdf.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK