PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika estetických výchov (HV a VV) I - OPB03H205A
Anglický název: Didactics of Aesthetic Education (Music and Art Education) I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: 39 / 117 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Marie Hons, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Prerekvizity : OPB03V106A
Je prerekvizitou pro: OPB03V305A
Je záměnnost pro: OKB03H205A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)
V oblasti výtvarné výcovy se kurz zaměřuje na transformaci oborových souvislostí do elementární didaktické struktury. Představuje galerijní a muzejní edukaci, informuje studující o důležitých kulturních institucích zabývajících se vzděláváním a výchovou. Uvádí studující do souvislostí knižní ilustrace a tvorby, animace, tematizuje kulturní dědictví a architekturu, jako důležité motivy enkulturace dětí. Promýšlí zákonitosti dětského výtvarného projevu a jeho hlavní vývojové rysy a ukazuje vazby mezi volbou oborového kontextu a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými kategoriemi. V hudebněvýchovné oblasti se předmět zaměří na didaktiku pěveckých činností, hru na klavír a na sopránovou zobcovou flétnu. Student získá základní vědomosti o hudebnosti a dále o hudebně pedagogických dovednostech v oblasti pěveckých činností u dětí v předškolním věku. Student získá přehled o úkolech a obsahu pěveckých činností v kontextu hudební výchovy v mateřské škole. Výuka bude zaměřena na rozvoj intonačních a rytmických dovedností. Naučí se hrát a zpívat průpravná a přípravná hlasová cvičení, metodické postupy v práci s písní (ozvěnu, štafetu, ztracenou melodii písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, dirigování písní aj.).
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (08.02.2024)
Celková časová zátěž studenta 221,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 7 až 9
Přidělené kredity 8
Zakončení Z
   
Přímá výuka  
Přednášky: 2
Cvičení: 2
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 30 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
   
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu: 18
E-learningový kurz (odkaz): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14662

Stručný popis přípravy na výuku: V hudební oblasti: osvojování pěveckých dovedností (interpretace a intonace), dovedností v oblasti hry na flétnu a na klavír (hra písní, průpravných a přípravných cvičení), studium literatury, příprava didaktických výstupů v seminární výuce. Ve výtvarné oblasti: plnění úkolů zaměřených na tvorbu didaktických plánů a příprava poznámek z předepsaných zdrojů.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)

VV

BIRD, Michael. Van Goghova hvězdná noc: dějiny umění v příbězích pro děti. Ilustroval Kate EVANS, přeložil Katarína BELEJOVÁ. Brno: CPress, 2017. ISBN isbn978-80-264-1691-3.

HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: UK Ped F, 2005.

HAŠKOVCOVÁ, Lucie, Michaela JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Karin VRÁTNÁ MILITKÁ, Markéta PASTOROVÁ, Alice STUCHLÍKOVÁ, Marek ŠOBÁŇ, Lenka TÓTHOVÁ a Jaroslav VANČÁT. Per aspera ad astra: konference na téma Galerijní pedagogika a cíle výtvarné výchovy v RVP : sborník příspěvků : 14. září 2015 Galerie umění Karlovy Vary. Karlovy Vary: Galerie umění, příspěvková organizace Karlovarského kraje, 2015. ISBN 978-80-87420-52-2.

JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.

ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1.

 HV

DANIEL, Ladislav. Hra na zobcovou sopránovou flétnu. I. Praha 1976.

KMENTOVÁ, Milena. Třídá zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.

KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.

KODEJŠKA, Miloš, Mikuláš POPOVIČ a Jaroslav VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v mateřských a základních školách. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.

TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vydání 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)

VV

reflexe a revize práce předchozího kurzu, studium a aplikace aktuálních didaktických přístupů výtvarné výchovy s  důrazem na předškolní věk. Studium zákonitostí dětského výtvarného projevu a jeho rysů. Studium didaktidkýdh koncepcí výtvarného oboru.

HV

V rámci studia budou ve výuce uplatňovány dialogické metody práce. Velký důraz je kladen na samostatnou domácí přípravu. V oblasti Hry na klavír budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní studentovi názorně představeny učitelem. Bude mít možnost si některé přednesové skladby, anebo doprovod písní opětovně přiblížit i v domácí práci prostřednictvím YouTube, které připravil jako pedagogickou oporu jejich vyučující. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který bude mít každý student k dispozici. Distanční podpora v oblasti Didaktika pěveckých činností se zaměří na přípravu motivací a nácvik písní včetně rozezpívání a tvorby scénářů pěveckých činností a jejich vyhodnocování. Elektronicky bude moci splnit písemné úkoly i dovednosti hrát, zpívat a nacvičovat lidové a umělé písně. Podporu v podobě videometodiky má i oblast Hra na zobcovou sopránovou flétnu. Student bude moci splnit úkoly v této oblasti rovněž prostřednictvím elektronické nahrávky.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)

Témata ve výtvarné výchově :
1) galerijní a muzejní edukace;
2) prostředky enkulturace dětí v mateřské škole - knižní ilustrace;
3) prostředky enkulturace dětí v mateřské škole - kulturní dědictví, architektura
4) Plánování ve výtvarné výchově, dětská tvorba a její geneze.

Témata v hudební výchově:
1) Psychologické a sociologické základy rozvoje hudebnosti u dětí v předškolním věku.

Z pohledu hudební psychologie a sociologie budou představeny základní hudebních schopností u dětí v předškolním věku.
2) Rozvoj intonačních a rytmických dovedností.
3) Pěvecké činnosti v kontextu hudební výchovy v mateřské škole.

V seminářích budou probírána témata s hlavním zaměřením na didaktiku pěveckých činností. Student získá přehled o úkolech a obsahu pěveckých činností v kontextu hudební výchovy v mateřské škole. Naučí se hrát a zpívat průpravná a přípravná hlasová cvičení, metodické postupy v práci s písní (ozvěnu, štafetu, ztracenou melodii písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, dirigování písní aj.).

4) Klavírní hra přednesových skladeb vhodných pro hudební činnosti v MŠ. 5) Dovednost klavírních stylizací a transpozic doprovodů lidových písní pro děti v mateřské škole.

Student začátečník (A program) se naučí 8 drobných přednesových skladeb pro děti. Bude hrát jednooktávové stupnice F dur,G dur,A dur,H dur pravou rukou a harmonické kadence v tóninách F dur,G dur,A dur,H dur levou rukou. Harmonickou kadenci T, S, D se naučí stylizovat jako polku, pochod, kombinovaný doprovod, valčík a rozložený doprovod v tóninách C dur,D dur,E dur,F dur,G dur,A dur,H dur. Bude transponovat a stylizovat 10 písní pro předškolní děti.

Student se základními klavírními zkušenostmi (B program)se naučí 8 přednesových skladeb pro děti. Bude hrát jednooktávové stupnice F dur, G dur,A dur,H dur pravou rukou a harmonické kadence v tóninách F dur,G dur,A dur,H dur levou rukou. Harmonickou kadenci T, S, D se naučí stylizovat jako polku, pochod, kombinovaně, valčík a rozloženě v tóninách C dur,D dur,E dur,F dur,G dur,A dur,H dur. Bude transponovat a stylizovat doprovod 20 písní pro děti předškolního věku.

6) Hra na zobcovou sopránovou flétnu s cílem interpretovat písně pro děti v předškolním věku.

Cílem předmětu je získání potřebných dovedností pro hru na sopránovou zobcovou flétnu, které je možné využít v integraci s ostatními hudebními činnostmi. Výuka vychází z principů L. Daniela a je koncipována tak, aby se student seznámil i metodikou hry na zobcovou sopránovou flétnu pro pedškolní děti. Student bude ovládat písně z učebnice M. Kodejšky a kol. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a v ZŠ v tónině D dur nebo C dur.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)

Úspěšné absolvování předmětu Základy estetických výchov (HV a VV)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)

VV

Splnění úkolů formulovaných v Moodlu. Účast na kolokviu k vypsaným otázkám výtvarného oboru. Účast v kurzu v průběhu semestru.

HV

Pro získání zápočtu je nutné kromě řádné docházky splnit Individuální plán ve hře na klavír, na zobcovou sopránovou flétnu,  dále vytvořit dostatečně kvalitní didaktické přípravy na nácvik dvou lidových a jedné umělé písně a popsat uplatnění zvolených písní v pedagogické praxi. S jednou určenou písní vystoupí student před seminární skupinou, další přípravy odevzdá doplněné zvukovými nahrávkami.

Ve zkouškovém období zpaměti samostatně (bez opory klavíru) zazpívá vybrané (vylosované) lidové písně ze souborů písní hraných na klavír a ze samostatně vytvořeného souboru pěti umělých/autorských písní vhodných pro MŠ. Ke každé písni improvizuje předzpěv, taktuje. Zahraje na zobcovou flétnu dvě vylosované písně ze známého souboru.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (08.02.2024)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8637 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

LS 2024 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14662

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK