PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika češtiny jako druhého jazyka - OPB03C602C
Anglický název: Didactics of Czech as a Second Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (24.01.2020)
Didaktika českého jazyka jako jazyka druhého vychází z didaktiky mateřského jazyka a ze znalostí z dalších předmětů, jako např. obecné didaktiky nebo vývojové psychologie. Představuje v omezeném časovém rámci základní pojmy, historii i současný stav oboru, pracuje se základními materiály, s učebnicemi a vede k praktickým činnostem studentů v práci s dítětem/žákem s OMJ. Témata: 1) Základní pojmy, současný stav oboru. 2) Typologie jazyků. 3) SERR - úrovně, zvl. A1 a A2. 4) Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. 5) Popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího. 6) Význam zvládnutí zvukové stránky jazyka. 7) Postupné vytváření komunikační kompetence dítěte v "novém" jazyce. 8) Vyučovací metody 9) Typy cvičení pro dítě/žáka s OMJ 10) Dostupné učebnice a vzdělávací materiály 11) Jazykové konsekvence nabývání sociokulturní kompetence dítěte/žáka v češtině 12) Jazyková centra, podpora MŠ pro cizince.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.01.2020)

Čeština jako cizí jazyk IV. Materiály ze 4. mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK-FF 2002, ISBN 80-7308-020-6.

HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: PedF UK, 2015.

HÁJKOVÁ, Eva: Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7.

HRDLIČKA, M.: Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002, ISBN 80-85866-98-6.

Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z <http://trvaly-pobyt.cestina-pro-cizince.cz/?p=referencni-popis-cestiny&hl=cs_CZ>.

Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího (AUČCJ)

Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z <http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky>

ŠKODOVA, S. Domino - Český jazyk pro malé cizince 1. Praha: 2010

ŠKODOVÁ, S. Domino - Český jazyk pro malé cizince 2. Praha: 2012.

Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, NČDS, Kamarádi. Časopis pro vícejazyčné děti a multikulturní výchovu aj.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8673 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK