PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV I – S - OPB01V1F2B
Anglický název: Didactics of Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB01V1F2B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Kurz reflektuje poznatky předchozích teoretických a praktických kurzů a transformuje je do elementární didaktické struktury. Předkládá hlavní principy plánování ve Výtvarné výchově. Zabývá se postupy transformace obsahu oborového kontextu do úkolu pro děti předškolního věku. Promýšlí přitom zákonitosti dětského výtvarného projevu a jeho hlavní vývojové rysy a ukazuje vazby mezi volbou oborového kontextu a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými kategoriemi. Součástí kurzu je seznámení se stručnou historií a současností oboru Didaktiky Výtvarné výchovy.
Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)

didaktická transformace, plánování ve vv, oborový kontext, úkol, předškolní věk

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)

DODDINGTON, CH., HILTON, M.: Child-Centred Education. London, Sage publications, 2007.

FULKOVÁ, M. , KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In: Kohnová, J. (Ed.): Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, UK, 2012, s. 41-48. ISBN 978-80-7290-548-5

Dostupné na:

http://tarantula.ruk.cuni.cz/UPRPS-1-version1SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.

ŠUPŠÁKOVÁ, B.: Detský výtvarný prejav. Bratislava, Dolis, 2013.

Kafková, H.: Plánování výtvarných činností. Praha, Uk 2019. Dostupné na:

https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)

didaktická transformace,  elementární didaktická struktura, hlavní principy plánování ve Výtvarné výchově, postupy transformace obsahu oborového kontextu do úkolu pro děti předškolního věku, zákonitosti dětského výtvarného projevu, hlavní vývojové rysy, vazby mezi volbou oborového kontextu a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými kategoriemi, stručná historie a současnost oboru Didaktiky Výtvarné výchovy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)

Splnění úkolů definovaných v kurzu Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK