Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho historické proměny a psychologické a sociální aspekty. Kulturní, sociální a individuální vazby významů uměleckého díla a možnosti jeho interpretace. Cíl : motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky, dalšího rozvoje oborového myšlení, postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku a divácké interpretace uměleckého díla. SYLABUS Obsah - klíčová slova: Umělec, umělecké dílo, umění jako výraz, komunikace, forma, jazyk výtvarného sdělení, interpretace uměleckého díla, reflexe, edukace, předškolní vzdělávání
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (03.10.2019)
The course focuses on the definition and disciplines and its basic theoretical concepts, main assumptions, and procedures, including an analytical approach to art culture artifacts. It presents the relationship between contemporary art and design to its tradition and illustrates the contemporaneity of their traditional issues. The aim of the course is also to create awareness of the importance of the field context for art education.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (03.10.2019)
Cíl : motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky, dalšího rozvoje oborového myšlena , postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (03.10.2019)
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá
BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
KULKA,J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.
ŠAMŠULA,P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
TŘEŠTÍK,M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7.
WELTONOVÁ,J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2.
ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). 1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá
BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
KULKA,J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.
ŠAMŠULA,P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
TŘEŠTÍK,M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7.
WELTONOVÁ,J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2.
ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). 1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (16.09.2020)
Zápočet
Plnění ve formě psané eseje v rozsahu 3 normostran na vybrané téma z poskytnutého seznamu.
Je vyžadován poznámkový aparát, uvedení citací a použité literatury.
Podmínky plnění předmětu zůstanou stejné jako je zmíněno výše.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
continuous participation (Z)
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (03.10.2019)
Obsah - klíčová slova: Umělec, umělecké dílo, umění jako výraz, komunikace, forma, jazyk výtvarného sdělení, historie a historiografie umění, interpretace uměleckého díla, reflexe, edukace, předškolní vzdělávání
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (03.10.2019)
Thematic plan:
· Definition of course of the study, interpretation of basic concepts
· Historical contexts of modern art I
· Historical contexts of modern art II
· The legacy of modernism and the main starting point of the postmodernism
· Present and development – The relationship between the author and the viewer/user
· Present and development – The concept of space and time in art
· Present and development – The concept of the human figure
· Present and development – Transformations of the dictionary of art and design
· Present and development – Style and Manneri
· Present and development – Naive approaches to art
· Present and development – Changes in the art media