Poslední úprava: PhDr. Mgr. Lenka Zemanová, Ph.D. (07.10.2020)
Cílem přednášek je seznámit se s diagnostikou a vzděláváním dětí s odkladem školní docházky. Získat orientaci o školní zralosti a školní připravenosti. Obsahem seminářů je diskuze na zvyšujícím se počtem dětí s OŠD, prevence, pedagogická diagnostika, individuální vzdělávací plán atd.
Témata:
Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti
Odklady školní docházky
Spolupráce MŠ a ZŠ
Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání
Diskuse nad aktuálními problémy a příp. sdílení zkušeností z praxe (zvyšující se počty dětí s OŠD, poruchy učení, hodnocení dětí, standardy předškolního vzdělávání, domácí vyučování, zahájení povinné školní docházky v pěti letech, povinný předškolní ročník, přípravná třída atd.)
Požadavky na zápočet: aktivní účast na prezenční výuce (75%), v případě distanční výuky plnění úkolů v Moodle, seminární práce (podrobnosti budou sděleny na prvním setkání)
Studijní zátěž: 24 hod přímá výuka, 25 hod sběr dat, příprava a zpracování seminární práce, 26 hodin samostudium odborné literatury a plnění průběžných úkolů dle zadání vyučující.
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
The aim of the lectures is to get acquainted with diagnostics and education of children with school attendance delay. Get an orientation on school maturity and school readiness. The content of the seminars is a discussion on the increasing number of children with ESD, prevention, pedagogical diagnostics, individual educational program, etc. Topics: Pedagogical diagnostics of school readiness and school maturity School attendance delays Cooperation between kindergarten and primary school Continuity of pre-primary and primary education Current problems (increasing numbers of children with PDD, learning disabilities, children's assessment, preschool standards, home schooling, start of compulsory schooling at age five, compulsory preschool, etc.)
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)
Studijní zátěž: 24 hod přímá výuka, 25 hod sběr dat, příprava a zpracování seminární práce, 26 hodin samostudium odborné literatury a plnění průběžných úkolů dle zadání vyučující
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.06.2017)
Základní studijní literatura:
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-474-8
KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-359-8.
KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha: Scientia, 2003.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D&H, 1998. ŠULOVÁ, L. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.
Další doporučená literatura:
VERECKÁ N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha, Lidové noviny 2002. ISBN 80-7106-474-2.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (08.09.2022)
Požadavky na zápočet: aktivní účast na prezenční výuce. Vypracování a prezentace případové studie dítěte s OŠD, se kterým bude student/ka realizovat individuální práci.