PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Alternativní programy v teorii a praxi - OPB01N127A
Anglický název: Alternative educational programs in theory and practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB03N505A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Prerekvizity : OPB01N121A
Je záměnnost pro: OKB01N127A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)
Předmět uvádí studenty do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se vyvinuly v průběhu 20. a počátku 21. století, a které nachází uplatnění v českých a evropských předškolních zařízeních s dětmi až do současnosti (Montessori pedagogika, waldorfská pedagogika, Jenský plán, koncept Reggio Emilia, Začít spolu, MŠ podporující zdraví, koncept Emmi Pikler, lesní pedagogika atd.). Studenti se seznámí s myšlenkovou základnou a základními principy programů, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. Kurz studentům poskytne nejen základní orientaci v jejich teoretických východiscích, ale umožní jim také nahlédnout do současné podoby fungování předškolních zařízení, které tyto koncepty implementují v praxi (formou přímé hospitace v daném zařízení v rozsahu 1 týden praxe v týdnu v listopadu dle rozpisu harmonogramu praxí pro ak. rok 2022/2023).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)

Cílem předmětu je získat přehled o reformních, alternativních a inovativních pedagogických směrech a konceptech vzniklých ve 20. století a získat dílčí zkušenost z praxe jednoho směru.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)

Časová zátěž (3 kredity: 90 hodin práce): minimálně:
- přímá výuka: 24 hodin
- praxe: 30 hodin
- práce na zadaných úkolech: 16 hodin 
- příprava na závěrečný test: 20 hodin

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)

Základní studijní literatura:

Průcha, Jan: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4. (případně některé předchozí vydání - 2004, 2001)

Václavík, Vladimír: Cesta ke svobodné škole. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-229-1

Bruceová, Tina: Předškolní výchova: Deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.

Montessori, Maria: Tajuplné dětství. 1. vyd. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7.

Carlgren, Frans a Klingborg, Arne: Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol. Přeložil Václav JAKUBEC. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-4-4.

Havlínová, Miluše a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál (vydavatelství), 2006. ISBN 80-7367-061-5.

Gardošová, Juliana a Dujková, Lenka. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9.

Další doporučená literatura:

Bertrand, Yves: Soudobé teorie ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5

Rýdl, Karel: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha: Public History, 1999. ISBN 80-902193-7-3

Wenke, Hans a Röhner, Roel.  Ať žije škola: Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-82-6.

Fodinger, Diana Gabriela: Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574 MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Vydání druhé, v Tritonu první. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 978-807387-382-0.

POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2. RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002.


Další literatura bude doporučována v rámci výuky.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)
  • Úvod, co je alternativní škola - vymezení termínu, různé roviny, základní rysy alternativních škol
  • Frankofonní reformní školy začátku 20. století a dnes (Moderní škola C. Freineta, Decroly, Piaget)
  • Pragmatická pedagogika (progresivní pedagogika, projektová výuka, daltonský plán)
  • Venkovské výchovné ústavy a Jenský plán
  • Waldorfská pedagogika
  • Montessori

  • České reformní směry - Příhoda, Jarníková, Süssová; alternativa pramenící z filozofických kořenů - církevní školy 
  • Reggio Emilia, koncept Emmi Pikler 
  • Kurikulum podpory zdraví
  • Začít spolu
  • Lesní mateřské školy
  • Intuitivní pedagogika, unschooling

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kristina Hořáková (05.11.2022)

Požadavky na zápočet:

·         Absolvování 5denní souvislé pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem pedagogické práce

·         Zpracování pozorovacího archu pro praxi (zahrnující hlavní principy pedagogické práce ve vybraném alternativním/inovativním modelu). zpracování individuálně či ve skupině.

·         Strukturovaná prezentace zkušeností z náslechu 5denní pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem (odevzdání do Moodle), zpracování individuálně či ve skupině.

·         Aktivní účast na seminářích (povolena 1 absence).

·         Test ze znalostí alternativních a inovativních programů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK