PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika předškolní HV II - S - OPB01H1C4B
Anglický název: Didactics of Preschool Music Education II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Záměnnost : OKB01H1C4B
Je záměnnost pro: OKB01H1C4B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Výuka bude mít následující obsah: a) didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi, b) vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově, c) integrace hudebních činností s ostatními esteticko výchovnými činnostmi na příkladech, d) struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy. Budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně. Naučí se umělé písně, které se vztahují k rodině s cílem posílit význam rodiny a rodinných vztahů v soudobém nepříznivém společenském klimatu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Hlavním cílem předmětu je propojit pěvecké a instrumentální činnosti a na příkladech osvětlit hudebně didaktické principy vzdělávání dětí v předškolním věku.  

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou o přístupné videozáznamy.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

SEDLÁK,F.-VÁŃOVÁ,H.Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN: ISBN 978-80-246-2060-2.

KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: PedF UK, 2002.  ISBN:80-7290-080-3.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:SPN, 1986.

VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry.  Praha:Ústřední škola – Česká obec sokolská, 2002.

VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino,

s.r.o, 2006. ISBN 80-901678-4-5.

KMENTOVÁ,M. Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí. In Teorie a praxe hudební výchovy III. Praha: UK v Praze- PedF,2013. ISBN 978-80-7290-724-3.

KMENTOVÁ,M. Hudební činnosti v logopedické prevenci.Praha: K Hv, experimentální metodický materiál- kompendium, 2013.

D`ANDREA, F.; HLAVÁČKOVÁ, I.; KODEJŠKA, M. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha ,1998.                                                                                                                               

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997- 2001.  ISBN 80-902662-4-X.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999.  ISBN 80-902662-0-7.

HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče, 2004. ISBN:80-86695-46-8.

TICHÁ,A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN:80-7178-916-X.   

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta,  Praha. ISSN 1210-3683.                                                                                

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)

Ve výuce budou využívány hlavně dialogické a tvořivé metody práce. Tvořivost se projeví  i v seminárních úkolech  se zaměřením na doprovody písní nebo říkadel prostřednictvím bicích a melodických nástrojů z Orffova instrumentáře.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Konkrétní výuka bude mít následující obsah:

a)      didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi

b)      vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově

c)      integrace hudebních činností s ostatními estetickovýchovnými činnostmi na příkladech

d)      struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování, včetně mimoškolní hudebně osvětové práce s předškolními dětmi

e)      poslechové činnosti  u dětí v předškolním věku

 V rámci předmětu bude představena česká adaptace Orffovy školy, jak byla vypracována  I. Hurníkem, P. Ebenem, B. Viskupovou a P. Jurkovičem. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy, budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně, které se učili v předmětu Hra na klavír. Naučí se další umělé písně, které jsou vhodné pro domácí rodinné muzicírování.  V rámci hudebně poslechových aktivit  bude představena hudba jako řeč,  při které dojde k analýze pohybu hudebně výrazových prostředků na formálním půdorysu modelových příkladů poslechových skladeb. Důraz  bude položen na zážitek.

V rámci seminární práce studenti  vypracují  partitury 2 písní  pro děti v předškolním věku s uplatněním hry  na bicí i melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře a klavíru. S pomocí klavíru  se připraví na jejich nácvik se studenty v rámci výuky.V kombinované formě studia studenti obdrží seznam článků z odborných časopisů Hudební výchova (ČR),  které se vážou k tématům didaktiky hudební výchovy, k instrumentální činnosti nebo poslechu hudby dětí v mateřských školách. Vyberou si jeden článek z daného seznamu a zpracují  je do podoby referátu v rozsahu 2 stran textu. V závěru písemného referátu se zamyslí nad pedagogickou dedukcí  uvedených myšlenek do problematiky jejich  učitelské praxe v mateřských školách.

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Vstupní požadavky nejsou.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Požadavky k zápisu nejsou žádné.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Pro úspěšné zakončení předmětu jsou důležité výsledky osobních výstupů před skupinou, splnění seminárních úkolů a docházka. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK