PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy HV pro specializaci II - S - OPB01H1B0B
Anglický název: Basics of musical education II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Je záměnnost pro: OKB01H1B0B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (30.01.2020)
Studenti prohlubují znalosti ze základů hudební teorie osvojené v prvním semestru. Studenti si osvojí zálkadní dovednosti hry na flétnu. Studenti získají základní informace o počátku světových dějin hudby až k baroku (Benátská opera, Neapolská opera, G.F.Händel, J.S.Bach), o předklasicismu, o klasicismu (J.Haydn, W.A.Mozart a L.van Beethoven), o vybraných skladatelích z období romantismu (G. Rossini, E. Grieg , F. Chopin a později o M.I. Glinka, P.I. Čajkovskij aj), o charakteristice novoromantismu (R.Wagner, F. Liszt, H. Berlioz, M. P. Musorgskij, Bedřich Smetana aj.) a později o impresionismu a jeho představitelích (C.Debussy, M. Ravel) až po současnost. Přehledně bude představena česká hudební kultura v jednotlivých stylových obdobích. Důraz bude položen na české hudební osobnosti 19. a 20. století. Studenti obdrží od vyučujícího ukázky 25 skladeb světové a české hudby. Tyto skladby budou součástí sluchového testu na poznávání děl českých a světových skladatelů. V průběhu semestru se uskuteční kolektivní výuka hry na zobcovou sopránovou flétnu. Studentům bude přiblížena nahrávka od BRITTEN, B. Průvodce mladého člověka orchestrem (Variace a fuga na Purcellovo thema). Cílem předmětu je, aby se studenti seznámili s dělením hudebních nástrojů a dokázali je rovněž vizuálně a sluchově poznat. Náplní předmětu budou základy taktovací techniky. Studenti se specializací HV budou mít v rámci tohoto předmětu základy hudební psychologie a zpracují a budou prezentovat hudební pohádku jako aplikaci hudebně psychologických a pedagogických poznatků.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Studenti získají základní informace o dějinách hudby, budou poslouchat hudební ukázky z jednotlivých období, naučí se základům hry na zobcovou sopránovou flétnu, získají přehled o hudebních nástrojích symfonického orchestru a seznámí se s písňovým repertoárem, který je předmětem hry na klavír a v dalších semestrech i didaktiky HV. Dále  získají informace o základech hudební psychologie a výsledkem bude zpracování hudební pohádky, která z těchto  poznatků bude vycházet.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2021)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně, a to s oporou o kurz v Moodle, kde budou zveřejňovány videozáznamy klíčových částí výuky. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou v Moodle.
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ada61241f8c2c45269b486c00005dfff7%40thread.tacv2/conversations?groupId=6747b5af-7d52-4dac-b35d-cf1cbe5d1fd4&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (26.02.2020)

ZENKL.L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Barenreiter Praha, s r.o., 2003.  ISBN 80-86385-21-3.

HURNÍKOVÁ, Kateřina. Stručný průvodce dějinami evropské hudby: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-333-7.

DANIEL,L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu. Praha: Panton, 1987.  ISBN 35-091-87.

KODEJŠKA,M.-POPOVIČ,M., VEREB,J. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a v ZŠ. Praha: Praha: UM-PedF, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.

Hudební výchova: Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

V plánovaném rozsahu přímého vyučování  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia doporučené literatury z dějin hudby a poslechu hudby  vybraných hudebních ukázek, které se vztahují k dějinám hudby. Studenti obdrží domácí práce k přípravě na závěrečný písemný test z dějin hudby.V průběhu semestru se uskuteční kolektivní názorná výuka hry na zobcovou sopránovou flétnu. V seminářích bude kolektivně rekapitulována probraná látka z prvního semestru. Studenti obdrží od vyučujícího vzory testů z dějin světové a české hudby, jejichž obdoba bude uplatněna u dílčí zkoušky na konci druhého semestru studia. Model zkoušky na konci druhého semestru bude konkrétně přiblížen a bude představen i systém  jejího hodnocení. V průběhu  letního semestru  si připraví referáty k daným oblastem hudební psychologie a rovněž vytvoří hudební pohádku s vlastní písní.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (30.01.2020)

Odevzdané (opravené) průběžné písemné úkoly.

Zkouška se skládá z písemného testu ze všeobecné hudební teorie, z písemného testu z dějin české a světové hudby, z poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby, z individuální praktické zkoušky z reprodukce notového zápisu rytmu hrou na tělo, ze zpěvu a hry písní pro předškolní děti a z praktické zkoušky ze hry na sopránovou zobcovou flétnu. Model zkoušky na konci druhého semestru bude konkrétně přiblížen a bude představen i systém jejího hodnocení. V hodnocení se projeví i kvalita hudební pohádky, která je tématem v  2. semestru studia UMŠ s prohloubenou specializací HV

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (30.01.2020)

1) Hudební nauka - aplikace v praktických úkolech.

2) Dějiny hudby.

3) Hra na sopránovou zobcovou flétnu.

4) Základy hudební psychologie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK