PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova k udržitelnému rozvoji - ONUZ02034
Anglický název: Education for sustainable development
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://cevv-uk-pedf.blog.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2010)
Terminologie, udržitelný rozvoj, udržitelný život, dobrovolná skromnost, ekologická stopa, nosná kapacita prostředí, ekologická rovnováha, homeostáze, pilíře UR.
Cíl předmětu
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2010)

Cílem předmětu je poskytnout základní informace o udržitelném rozvoji, jeho pilířích (environmentální, ekonomický, sociální, kulturní) a o tom, jak lze či je třeba znalosti aplikvoat do škol (výchova k udržitelnému rozvoji). Seznamovat studenty také s novinkami z oboru.

Literatura
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.12.2011)

Literutura základní


Kolářová: Udržitelný rozvoj - hledání cest, které nekončí.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Metodický portál, Články: "Důvody realizace výchovy k udržitelnému rozvoji" [online]. 07. 06. 2010.[cit.24. 09. 2010.]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW:

Jančaříková, Základy ekologie a problematiky životního prostředí - kapitola Zákaldy ekologie http://www.enviwiki.cz/wiki/Z%C3%A1klady_ekologie_a_problematiky_%C5%BEivotn%C3%ADho_prost%C5%99ed%C3%AD_pro_pedagogy/Z%C3%A1klady_ekologie

Scholleová, H. Co je ekologické nemůže být ekonomické? Praha : ALma mater. Dostupné na http://almamater.cuni.cz.


Literatura doporučená

BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004.

KELLER, J. Až na dno blahobytu. 1. vyd. Brno : Hnutí Duha, 1993. 127 s. ISBN 80-903085-7-0.

KLAUS, V. Modrá, nikoli zelená planeta : Co je ohroženo, klima nebo svoboda? 1. vyd. Praha : Dokořán, 2007. 168 s. ISBN 978-80-7363-152-9.

LIBROVÁ, H. Pestří a zelení : Kapitoly o dobrovolné skromnosti. 1. vyd. Brno : Veronica, Hnutí Duha, 1994. 124 s. ISBN 80-85368-18-8.

LIBROVÁ, H. Vlažní a váhaví : Kapitoly o ekologickém luxusu. 1. vyd. Brno : Doplněk, 2003. 320 s. ISBN 80-7239-149-6.

LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů. 1. vyd. Praha : Panorama Pyramida, 1990. 99 s. ISBN neuvedeno.

LOVELOCK, JE. Gaia - Nový pohled na život na zemi. 1. vyd. Prešov : ABIES, Tulčík, 1993. 240 s. Pozn.: Moderní vitalismus. ISBN 80-902635-6-9.

LOVELOCK JE. Gaia - Živoucí planeta. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0436-8.

LOVELOCK, JE. Ekologická katastrofa je nevyhnutelná, užívejte si života, pokud to ještě jde. [on-line]. Britské listy. 2008. ISBN 1213-1792. [cit. 20.8. 2008]. Dostupné na http://www.blisty.cz/art/39289.html

MÍCHAL, I. Ekologická stabilita. 2. rozš. vyd. Brno : Veronica, 1994. 276 s. ISBN 80-85368-22-6.

NÁTR, L. Rozvoj trvale neudržitelný. dotisk. 1. vyd. Praha : Karolinum - Univerzita Karlova v Praze, 2006. 104 s. ISBN: 80-246-0987-8.







Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Výuka probíhá interaktivní formou, studenti jsou zapojování do dění. Exkurze, výroba, diskuse... Není doporučeno předmět zapsat bez možnosti se ho účastnit. Pozdější příchody a dřívější odchody nejsou vhodné, narušují výuku.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2019)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolů dle zadání + pohovor nad portfoliem s úkoly

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolů dle zadání + pohovor nad portfoliem s úkoly

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 

Více informací k úkolům:

Úkoly budou sdělovány na výuce. Pro nepřítomné budou vypisovány na webových stránkách http://cevv-uk-pedf.blog.cz v okébnku předmětu. Práce k zápočtu musí být originální (tj. plagiáty nebudou uznány). /ukoly si student zaklíádá do porffolia, které nosí na vyučování a na závěrečný pohovor.

Sylabus
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2010)

Proč VUR, jak realizovat VUR, ekologická stopa a další nsátroje měření UR, udržitelná skromnost, homeostáze a rovnováha. Autoregulační schopnosti ekosystému i populací. Metodika VUR ve školách. Akční plán strategie VUR.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolů dle zadání + pohovor nad portfoliem s úkoly

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolů dle zadání + pohovor nad portfoliem s úkoly

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 

Více informací k úkolům:

Úkoly budou sdělovány na výuce. Pro nepřítomné budou vypisovány na webových stránkách http://cevv-uk-pedf.blog.cz v okébnku předmětu. Práce k zápočtu musí být originální (tj. plagiáty nebudou uznány). /ukoly si student zaklíádá do porffolia, které nosí na vyučování a na závěrečný pohovor.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.08.2017)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK