Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Výuka v předmětu je zaměřena na charakteristiku etnických menšin, problematiku multikulturality a interkulturní výchovy.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)
The course focuses on the characteristics of ethnic minorities, multiculturalism and intercultural education.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty se situací etnických menšin ve společnosti a ve vzdělávacím systému.
Literatura -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2013)
BURYÁNEK,J: Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: NLN, 2002. ISBN 80-7106-614-1
PRŮCHA,J.: Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum.Praha: Institut sociálních vztahů. 2001. ISBN 80-85866-72-2
Šotolová, Eva: Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing, 2000, s. 75. ISBN 80-7169-528-9.
Šotolová, Eva: Vzdělávání Romů. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, 2001, s. 84., ISBN 80-247-0277-0.
Šotolová, Eva: Příchod Romů do Evropy. In: Romové - reflexe problému. Soubor textů k romské problematice. Praha: SOFIS - Sdružení pro humanitní výchovu a vzdělávání, 1997, s. 52 - 106. 2. vydání 1998 s. 52 - 106.(50%) ISBN 80-902439-0-8.
WULF,CH.: Education in Europe: an intercultural task.Münster: Network Educational Science, 1995. ISBN 3-89325-4
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty.[Intercultural education: a guide not only for secondary school teachers: the Variants project.] [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Available from: http://www.varianty.cz.
Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.
GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. s. 85 – 111. ISBN 978-1-4129-9695-2.
Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood or How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Pekárková, Simona et al. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace: analýza inteligenčního testu SON-R. [Powerless Disease: Mild Mental Retardation: SON-R Intelligence Test Analysis.]Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-05-7.
Radostný, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. [Pupils with different mother tongue in Czech schools.] 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s.ISBN 978-80-254-9175-1.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
1. vývoj a současný stav populace v ČR z hlediska multikulturalismu a multilingvismu,
2. etnické menšiny-charakteristiky,výchova, kultura, jazyk, etnická identita, základy etnické antropologie,
3. jazyková odlišnost a multilingvní vývoj,
4. mravní výchova , interkulturní výchova, programy zaměřené na sociální a edukační podporu osob jiného etnika v ČR,
5. práva menšin, národnostní konflikty, romská problematika,
6. společenský vývoj k multikulturní Evropě, výzkumy na dané téma u nás a v zahraničí, organizace na podporu výchovy k toleranci a proti rasismu.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Aktivní účast na výuce (min. 70% účast), zpracování a úspěšné obhájení seminární práce.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)
Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar work.